Brev:
Morsyge
19. april 2012
Alder:
2 år, 5 mdr.
Morsyge
Hej Helen
Ellen er nu blevet en dejlig og sprudlende pige på 2 år og 5 mdr. Hun er i god trivsel både hjemme og i vuggestuen :-)
Hun er en pige som er rigtig god til at fortælle omverdenen hvad hun vil og ikke vil, både verbalt og nonverbalt.
Lige siden hun var helt lille har vi gjort meget ud af at være inde over hende i alle henseender begge to. F.eks. i forhold til at putte om aftenen, bade hende, give hende flaske osv. Med mål for at både far og mor dur.
Ellen har altid været rigtig god til at blive lagt om aftenen. Hun har fast rutine med tandbørstning, nattøj, historie og godnatsang, hvorefter vi siger godnat, går ud og så falder hun i søvn af sig selv kort tid efter. Hun lægges ca. kl. 19.30 og vækkes kl. 7 næste morgen af os.
I vuggestuen sov hun i krybbe uden for til hun blev 2 år. Da sov hun 2-3 timer. Efter hun er lagt ind for at sove (efter reglerne for institutionerne) sover hun 1 nogle gange 1½ time. Vi oplever måske det er lige lidt nok for hende, men kan p.g.a. reglerne ikke få vuggestuen til at lægge hende ude igen. I weekenderne sover hun uden for i krybbe i 2-3 timer.
Gennem de seneste to mdr. er hun begyndt at have de drømme som høre alderen til, og hvor man ikke er i tvivl om at dagen bliver bearbejdet. Hun småklynker i søvne og fortæller i søvne om diverse oplevelser i vuggestuen. Det sker 1-2 gange næsten hver nat. Nætterne bekymre os ikke.
Det der har ændret sig inden for de sidste 14 dage, er at Ellen er blevet voldsomt morsyg. Far må absolut ingenting. Bliver hun ked af det er det kun mig som må/kan trøste, det er mig som hun vil have skal skifte hende, mig som skal børste hendes tænder, mig som skal putte hende osv. og så har hun et stort behov for at jeg krammer og nusser hende ligesom hun ind imellem kommer løbende og har behov for at hænge i mine ben og nusse. Hendes store behov for min berøring og kontakt giver jeg hende.
Når jeg er ude af øje for hende kan far det hele :-). Der hvor vi har den store udfordring er ved aftenputning. For der jo også en storebror på 5 år, som ligesom sin lillesøster har brug for at det engang imellem er mor som læser godnathistorie og putter.
Det jeg så vil spørge om er, hvordan vi får denne udvikling vendt igen. Skal vi overhovedet vende den (af hensyn til storebror) eller hvad tænker du?
Venlig hilsen Rikke