Morsyge

19. april 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Morsyge

Hej Helen

Ellen er nu blevet en dejlig og sprudlende pige på 2 år og 5 mdr. Hun er i god trivsel både hjemme og i vuggestuen :-)

Hun er en pige som er rigtig god til at fortælle omverdenen hvad hun vil og ikke vil, både verbalt og nonverbalt.
Lige siden hun var helt lille har vi gjort meget ud af at være inde over hende i alle henseender begge to. F.eks. i forhold til at putte om aftenen, bade hende, give hende flaske osv. Med mål for at både far og mor dur.

Ellen har altid været rigtig god til at blive lagt om aftenen. Hun har fast rutine med tandbørstning, nattøj, historie og godnatsang, hvorefter vi siger godnat, går ud og så falder hun i søvn af sig selv kort tid efter. Hun lægges ca. kl. 19.30 og vækkes kl. 7 næste morgen af os.

I vuggestuen sov hun i krybbe uden for til hun blev 2 år. Da sov hun 2-3 timer. Efter hun er lagt ind for at sove (efter reglerne for institutionerne) sover hun 1 nogle gange 1½ time. Vi oplever måske det er lige lidt nok for hende, men kan p.g.a. reglerne ikke få vuggestuen til at lægge hende ude igen. I weekenderne sover hun uden for i krybbe i 2-3 timer.

Gennem de seneste to mdr. er hun begyndt at have ...

Annonce

... de drømme som høre alderen til, og hvor man ikke er i tvivl om at dagen bliver bearbejdet. Hun småklynker i søvne og fortæller i søvne om diverse oplevelser i vuggestuen. Det sker 1-2 gange næsten hver nat. Nætterne bekymre os ikke.

Det der har ændret sig inden for de sidste 14 dage, er at Ellen er blevet voldsomt morsyg. Far må absolut ingenting. Bliver hun ked af det er det kun mig som må/kan trøste, det er mig som hun vil have skal skifte hende, mig som skal børste hendes tænder, mig som skal putte hende osv. og så har hun et stort behov for at jeg krammer og nusser hende ligesom hun ind imellem kommer løbende og har behov for at hænge i mine ben og nusse. Hendes store behov for min berøring og kontakt giver jeg hende.

Når jeg er ude af øje for hende kan far det hele :-). Der hvor vi har den store udfordring er ved aftenputning. For der jo også en storebror på 5 år, som ligesom sin lillesøster har brug for at det engang imellem er mor som læser godnathistorie og putter.

Det jeg så vil spørge om er, hvordan vi får denne udvikling vendt igen. Skal vi overhovedet vende den (af hensyn til storebror) eller hvad tænker du?

Venlig hilsen Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.