Brev:
Opdragelse, samt lege selv og med andre
11. april 2012
Alder:
2 år, 10 mdr.
Opdragelse, samt lege selv og med andre
Kære Helen
Endnu et spørgsmål angående min dejlige pige. Der sker bare så mange ting med hende.
Jeg vil så gerne give hende den bedst bagage med i livet og bruger bare så meget energi på at analysere og tænke over vores opdragelse af hende. Vi er begge opdraget ret strengt, og ønsker begge at give en mere demokratisk opdragelse, hvis man kan sige det sådan. Vi prøver at vælge kampene med omhu og være lydhør, kunne rumme hende osv, men jeg synes det er så svært, nærmest som at balancerer på et knivsæg, for den ene dag synes jeg, at jeg har råbt for højt af hende og overruled hende og den næste dag tænker jeg at hun jo ikke skal være en lille diva som sætte dagsordnen. Vi bruger megetast sige jeg vil gerne havde du gør.... fremfor du må ikke. Og så forklarer vi hende ofte mange ting, da hun forstår rigtig, rigtig meget, så en forklaring kan ofte løse mange ting.
Jeg har læst mange indlæg på din side, men mangler stadig en forståelse for, hvordan vi skal reagerer i de situationer, hvor hun opfører sig rigtig, rigtig grimt. Der hvor det er helt uacceptabel adfærd. Det er heldigvis ikke så tit, men det sker jo.
Ex. Hun vil ikke med op og vaskes og trods alle gode forsøg på at løse det på den gode måde ender det i at hun stor griner af os, opfører sig meget flabet og spytter osv.
Hvad gør man helt konkret i den situation?
Som beskrevet i andet brev er hun vældig genert blandt andre "fremmede". Fremmede børn siger hende ikke noget, hvis vi er på fremmed grund. Hun ser dem ikke som legepotentiole. Er det normalt?
Jeg vil så gerne modne hende til børnehaven, hvis man kan sige det. Hun har nemlig ingen jævnaldrende kusiner, fætrer eller legekammerater bortset fra i dagplejen, hvor hun altid har været en god kammerat. Ex. Vi var til et arrangement med dans og rytmik, men hun ville heller hænge i fars skørter end være med i arrangementet. Far har altid haft en meget beskyttende adfærd overfor hende ( det har jo også, men mest far).
Jeg har opfordret til at han ikke løfter hende fra bil til hus og lader hende fører an, når vi er til børnearrangementer. De andre børn leger jo fint selv, men hun er afhængig af far er i nærheden. Hvordan booster vi hendes selvværd/selvtillid og lysten til at lege med andre (fremmeded) børn. Det skal siges hun leger fint i dagplejen.
Hun er ikke ret god til at lege selv og kunne hun selv bestemme, så sad hun med en ipad hele tiden. Hun elsker dog at gynge og lege ude i haven, men at lege indendørs selv er svært. Skal hun tegne, så skal vi være med og sidde og tegne for at hun gider. Hvordan kan vi fremme det at lege selv og begrænse tv og ipad?
Et sidste spørgsmål ang. putningen, som far fast står for. Det har gennem laaaaang tid taget en drejning fra at det vár fast læsning, sang og godnat, til at det nu tager far op til 50 min. at putte hende. Jeg kan høre det forgår med stor aktivitet mange gange og har opfordret til at han skal prøve at holde ro på osv. Vi har nu drøftet om det at bruge et æggeur, er en måde at komme tilbage på sporet. Så hun får at vide når den ringer, så er putning slut? Hvad siger du?
Glæder mig til at høre fra dig