Opdragelse, samt lege selv og med andre

11. april 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Opdragelse, samt lege selv og med andre

Kære Helen

Endnu et spørgsmål angående min dejlige pige. Der sker bare så mange ting med hende.

Jeg vil så gerne give hende den bedst bagage med i livet og bruger bare så meget energi på at analysere og tænke over vores opdragelse af hende. Vi er begge opdraget ret strengt, og ønsker begge at give en mere demokratisk opdragelse, hvis man kan sige det sådan. Vi prøver at vælge kampene med omhu og være lydhør, kunne rumme hende osv, men jeg synes det er så svært, nærmest som at balancerer på et knivsæg, for den ene dag synes jeg, at jeg har råbt for højt af hende og overruled hende og den næste dag tænker jeg at hun jo ikke skal være en lille diva som sætte dagsordnen. Vi bruger megetast sige jeg vil gerne havde du gør.... fremfor du må ikke. Og så forklarer vi hende ofte mange ting, da hun forstår rigtig, rigtig meget, så en forklaring kan ofte løse mange ting.

Jeg har læst mange indlæg på din side, men mangler stadig en forståelse for, hvordan vi skal reagerer i de situationer, hvor hun opfører sig rigtig, rigtig grimt. Der hvor det er helt uacceptabel adfærd. Det er heldigvis ikke så tit, men det sker jo.
Ex. Hun vil ikke med op og vaskes og trods alle gode forsøg på at løse det på den gode måde ender det i at hun stor griner af os, opfører sig meget flabet og spytter osv.
Hvad gør man helt konkret i den situation?

Som beskrevet i andet brev er hun vældig genert blandt andre "fremmede". Fremmede børn siger hende ikke noget, hvis vi er på fremmed grund. Hun ser dem ikke som legepotentiole. Er det normalt?

Jeg vil så gerne ...

Annonce

... modne hende til børnehaven, hvis man kan sige det. Hun har nemlig ingen jævnaldrende kusiner, fætrer eller legekammerater bortset fra i dagplejen, hvor hun altid har været en god kammerat. Ex. Vi var til et arrangement med dans og rytmik, men hun ville heller hænge i fars skørter end være med i arrangementet. Far har altid haft en meget beskyttende adfærd overfor hende ( det har jo også, men mest far).

Jeg har opfordret til at han ikke løfter hende fra bil til hus og lader hende fører an, når vi er til børnearrangementer. De andre børn leger jo fint selv, men hun er afhængig af far er i nærheden. Hvordan booster vi hendes selvværd/selvtillid og lysten til at lege med andre (fremmeded) børn. Det skal siges hun leger fint i dagplejen.

Hun er ikke ret god til at lege selv og kunne hun selv bestemme, så sad hun med en ipad hele tiden. Hun elsker dog at gynge og lege ude i haven, men at lege indendørs selv er svært. Skal hun tegne, så skal vi være med og sidde og tegne for at hun gider. Hvordan kan vi fremme det at lege selv og begrænse tv og ipad?

Et sidste spørgsmål ang. putningen, som far fast står for. Det har gennem laaaaang tid taget en drejning fra at det vár fast læsning, sang og godnat, til at det nu tager far op til 50 min. at putte hende. Jeg kan høre det forgår med stor aktivitet mange gange og har opfordret til at han skal prøve at holde ro på osv. Vi har nu drøftet om det at bruge et æggeur, er en måde at komme tilbage på sporet. Så hun får at vide når den ringer, så er putning slut? Hvad siger du?

Glæder mig til at høre fra dig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor