Voldsomme reaktioner og meget gråd

27. marts 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 11 mdr.

Voldsomme reaktioner og meget gråd

Hej Helen

Tak for dine svar ang. Nadia. Nu gælder det storesøster.

Jeg føler ind i mellem at min 5-årige datter, Maya, opfører sig som en på 2-3 år...
Hun er ellers intelligent, velformuleret, omsorgsfuld, opfindsom og masser af andre positive ord. Men ligeså moden og klog hun kan være, ligeså pylret og hysterisk kan hun også pludselig være. Det skifter gerne mellem de to som lyn fra en klar himmel.
Jeg vil prøve at give nogle eksempler.

”Græde-stemmen”: Maya ønsker at få lov til noget – se fjernsyn, få en kiks, bestemme hvad for noget tøj hun skal have på osv. Allerede første gang hun spørger lyder hun som om verden er ved at falde sammen. Gråd i stemmen, spørger på en anklagende måde. Det er helt klart fordi hun frygter at få nej, men ofte er det i situationer, hvor hun faktisk ville få ja. Men jeg bliver også i tvivl om, om det er påtaget, for når hun så får lov til det, hun gerne vil, forsvinder det som dug for solen.

Jeg forsøger at sige til hende, at hun ikke behøver at græde, for jeg har faktisk tænkt mig at give hende lov. Siger nogen gange at jeg ikke kan forstå hvad hun siger, og at hun skal prøve at sige det stille og roligt i stedet (ofte KAN jeg faktisk ikke forstå hende pga pylre-stemmen). Ofte er hun ikke i stand til at sige det uden at ”græde” og så tænker jeg at det alligevel er reelt nok – at hun faktisk ER ked af det. Hmmm, det er svært at finde ud af, synes jeg.

”Hys-anfald”: Maya får nej til noget, og hun kaster sig ned på gulvet, sparker og skriger, tårerne sprøjter og hun er både rigtig ked af det og vred. Kalder hele tiden på mig ”jeg vil ha’ min mor, jeg vil ha’ mor”, men når jeg forsøger at trøste bliver jeg oftest afvist. Når hun endelig er ved at være ovre det, vil hun gerne have at jeg læser en bog eller hun vil gerne se lidt fjernsyn. Jeg opfatter det som at hun gerne vil afledes. Jeg prøver som regel at undgå det, fordi jeg hellere bare vil give hende nærhed og trøst. Det lader sig da også gøre at trøste hende uden bog eller film langt de fleste gange. Det kan også udløses når der bliver stillet et krav om noget, hun skal, fx i tøjet, have børstet tænder, hænge sin jakke på plads, samle det op hun har smidt på gulvet osv.

”Fysisk reaktion”: Som noget helt nyt er Maya begyndt at slå, når hun bliver gal. Heldigvis kun på sin far og mig. Det kan også være skubben, nappen, biden osv. Det er bestemt ikke sådan at hun ikke har sprog til at fortælle hvad hun er utilfreds med. Men nogen gange er hun nok bare frustreret og har svært ved at identificere hvad hun er gal på. Men det kan virkelig være småting. Fx startede jeg på en godnatsang, hvorefter hun slog mig. Lidt fortørnet spurgte jeg hvorfor hun slog og hun svarede forurettet at det var fordi hun ville have en anden sang. Jeg mener – hun ved hvad det er hun gerne vil, hun kan sagtens sprogligt forklare det og alligevel vælger hun at slå. Jeg reagerede ved at sige at så skulle hun bare have fortalt mig at hun gerne ville have en anden sang i stedet for at slå, og at nu havde jeg ikke længere lyst til at synge, fordi jeg var blevet vred.

”Drille-Maya”: Nogen gange, når Maya får at vide at hun skal holde op med et eller andet, lukker ørerne fuldstændig i og hun bliver ved og ved og ved med det hun ikke må. Jeg bliver provokeret, fordi jeg kan se hun gør det bevidst. Fx sætter fødderne på på spisebordet igen og igen mens vi spiser, roder rundt i mit hår, efter at jeg har sagt tydeligt til hende, at jeg ikke vil have det, smider ting på gulvet og kræver at jeg samler det op. Den slags episoder, hvor vi simpelthen ikke kan komme igennem til hende, ...

Annonce

... ender nogen gange i en time-out (hvilket jeg ellers ikke er fan af), hvor jeg siger hun skal blive på et værelse indtil hun kan klare at opføre sig anderledes. Hvis der går mere end et par minutter før hun kommer af sig selv, henter jeg hende og siger hun gerne må komme ud igen.

Jeg kan genkende både mig selv og min mand i hende. Jeg var selv meget pylret som barn og nok en af de ”meget sensitive børn”, som du nogen gange har skrevet om i andre svar. Stædigheden og temperamentet har hun nok mere fra sin far.
Jeg synes bestemt Maya skal have lov at have følelser som strækker sig over hele spektret og hun skal også have lov til at udtrykke dem. Det, der bekymrer mig, er at reaktionerne er så kraftige som de er og at det kommer så hyppigt. De fleste dage græder hun mindst én gang. Hun bliver heldigvis ofte hurtigt glad igen. Hvornår forventes man at kunne styre den måde man udtrykker følelserne på, lidt bedre? Der er heldigvis 1½ år til hun skal i skole, og jeg håber at hun har fundet ud af nogle lidt mere hensigtsmæssige måder at udtrykke sig på inden. Det skal dog siges at de ikke oplever de voldsomme reaktioner i børnehaven. Det er kun herhjemme.

Jeg forsøger altid at anerkende og sætte ord på Mayas følelser. Siger fx ikke at hun ikke må græde, men påpeger nogen gange at det ikke er nødvendigt for at opnå det hun gerne vil. Hun får lov at skrige og sparke liggende på gulvet indtil hun bliver færdig med det. Vi går meget op i ikke at ”gøre hende forkert”, men formulere os i retning af ”Jeg bliver vred når du gør sådan og sådan”, så det er handlingen og ikke personen, der er negativ. Jeg har svært ved at sætte grænser og lader mig nemt manipulere, især af gråd. Jeg er meget opmærksom på det og øver mig hele tiden i at holde fast i grænserne.

Min mand og jeg har en god dialog om det, hvor han næsten bare med et blik, kan fortælle mig, at det er ved at skride for mig. Det går noget bedre med at holde fast i grænserne og jeg tænker, om det måske er det Maya reagerer på? I hvert fald er de fysiske reaktioner noget nyt. Derudover er hun jo også blevet storesøster for 7 mdr siden og det vil jo selvfølgelig skabe tumult i hendes verden. Hun har jo været enebarn i lang tid. Heldigvis er hun meget meget glad for sin lillesøster, men der kan jo sagtens være noget ubevidst jalouxi.

Andre personer – familie, venner, børnehavepædagoger, ser Maya som en dejlig pige, som trives og har det godt. Det er som sagt også mest når det kun er ”os selv” herhjemme, at hun får de voldsomme udbrud. Jeg kan ikke lade være med at tænke, om det er udtryk for at der er noget hun ikke har det godt med. Maya er ellers rigtig god til at beskrive sine følelser og fortæller om små og store glæder og sorger, så jeg har egentlig ikke indtryk af, at hun brænder inde med noget.

Jeg kan heller ikke frasige mig en del skyldfølelse over, at hun jo er som hun er delvist pga vores opdragelse og min manglende evne til at stå fast på grænserne. Dertil skal også siges, at jeg har været sygemeldt i lang tid (og er nu i stedet på barsel) pga depression/angst. Jeg spekulerer selvfølgelig også over, hvor meget det har at sige for hendes opførsel. Jeg har det dog heldigvis godt, når jeg bare går hjemme, men tendensen er der selvfølgelig hele tiden. Jeg har svært ved at ”være i det, når Maya er ked af det eller vred – det må hun jo også kunne mærke, selvom jeg arbejder på at rumme hende, så godt som muligt.

Det var en masse tanker og egentlig ikke nogen konkrete spørgsmål til dig... Kan du bare skrive hvad du tænker om hele situationen?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Lisa

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.