Brev:
Tackle forskellige situationer
21. marts 2012
Alder:
3 år, 1 mdr.
Tackle forskellige situationer
Hej Helen.
Skriver lige til dig for at blive bedre rustet til at tackle vores datter der blev 3 år for en måned siden...
Hun er en dejlig pige med masser af gå-på-mod, men synes jeg kommer i tvivl mange gange om dagen om at tackle forskellige situationer korrekt. Hun søger naturligvis mange grænser som de fleste børn i hendes alder jo nok gør :-) Men synes noglegange det alligevel er svært hvad jeg gør...
F.eks. Når vi spiser karter hun generelt meget på stolen og falder også af til og slår sig selvom vi forsøger at bede hende sidde stille. Hun lægger fødderne op på bordet og vi siger hun skal lade være og når man 10. gang har sagt hun skal tage benene ned og griner og bliver ved - hvad gør man så?
Vi har flyttet hende og sat hende i et andet rum og nogle dage løber temperamentet af med en og man skælder ud. Og ja jeg ved det ikke er rigtigt, men puha synes det er en udfordring når hun bliver ved og ved... Har du en god fidus hvordan vi bedre griber det an?
Det er de samme diskussioner der går igen og igen: ved madbordet, hun vil ikke i bad, når hun tager legetøj fra sin bror eller bevidst tager al legetøjet f.eks. begge bamser når hun har set han er på vej efter den ene... Og så ved puttetid vil hun pludselig ikke puttes mere, hun vil ikke sove, kun hvis vi blir der og det tage alt fra 10 min til over en time og her er den svær fordi jeg ikke kan finde ud af om hun bare vil se hvad hun kan bestemme... For naturligvis skal vi være der hvis hun er utryg, men føler mere hun laver fis med os...
Hun sover stadig til middag og har tænkt om det er den vi skal til at smide men omvendt sover hun nemt til middag og virker som om hun har behov for den...
Rytmen er pt at hun kommer i seng mellem 19.30 og 20 og står op/bliver vækket kl 6-6.30 om morgenen og er egentlig altid frisk der uanset om hun selv vågner eller bliver vækket, i børnehaven blir de lagt på ca 12.15 og vækket kl 14, så da sover hun 1-1½ time da hun også er lidt om at falde i søvn. Når hun er hjemme lader vi hende sove til hun vågner og får i stedet så lov at være lidt længere op om aftenen, vi mærker hvor træt hun virker og hun er også god til at sige selv hvis hun er træt.
Hun sover i værelse med sin lillebror på 1½ i et værelse op og ned af vores soveværelse. Hun kommer altid ind til os om natten. Det har jeg det helt fint med vil bare gerne have hun falder i søvn i sin egen seng om aftenen...
Desværre er hun begyndt at slå og kaste med ting og spytte... Og så løfter hun på sin lillebror og det foregår ved hun tager ham bagfra om rundt om halsen... Disse ting har vi ALDRIG haft problemer med så det er frustrerende hun pludselig gør det... Hun startede i børnehave 1. dec og ved der sker en masse men sikker mange dilemmaer man står i hver dag.
Det skal siges hun også er en meget kærlig pige og vi får altid positivt at vide når hun er ude, i børnehave osv. hun er sød ved de andre børn, høflig osv. Derhjemme er hun heller ikke på tværs altid, hun er også god til at lege og en meget sød og kærlig pige.
Vi prioriterer familien højt trods en hektisk hverdag som mange familier jo har, men de timer vi har sammen er vi meget sammen, leger og snakker. Får tit at vide vi også gør alt på børnenes præmisser, men ja det gør vi nok også men føler det rigtigt og synes det er vores valg og at det er hvad vi skylder dem - de er trods alt afsted i institution de fleste dage og føler de trænger til ro i weekenden. Af og til er vi da også til aktiviteter og besøg osv men aldrig begge dage i weekenden.
Pakker vi hende for meget ind og hvordan tackler vi tingene bedre? Hvad gør man 17. gang man har bedt hende tage fødderne ned og hun blir ved og griner ad os og lignende situationer? :-)
Kærlig hilsen D