Lavt selvværd-præstationsangst

15. marts 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Lavt selvværd-præstationsangst

Hej Helen.

Jeg håber du kan hjælpe mig med vores dilemma.

Forleden dag kom en af pædagogerne i børnehaven og sagde at C har lavt selvværd og lidt præstationsangst og vi skulle være opmærksomme på at booste det, (????) og ikke presse hende til noget hun ikke vil. Øh, det kunne de jo godt har sagt have sagt noget før, tænker jeg. Det skal lige siges at hun (pædagogen) hele tiden har rost hende for at være så meget med og meget dygtig af sin alder og slet ikke var bekymret for hende, når nu hun skal i "storebørnsgruppen" efter sommerferien. Så det kommer lidt som et shock, vi ved godt hun er en meget forsigtig pige, det har hun været siden hun var helt lille. Selv da vi var i mødregruppe i sin tid, blev hun meget ked af det, når de andre børn kom for tæt på hende.

Som jeg også har skrevet til dig tidligere søger hun også helst os voksne end andre børn (det er så blevet MEGET bedre:-) ).

Hun kan sagtens lave "ballade" i børnehaven sammen med de andre piger og hun har også "kærester";-), så det er ikke fordi hun kun leger for sig selv, men bliver hun afvist af nogle af de andre bliver hun ked af det, og vil så ikke spørge dem igen. Hun har også tit nogen med hjem eller er hjemme hos andre efter børnehaven.

Hun går til dans sammen med en af pigerne fra børnehaven og der er et afslutningsshow i maj mdr. Men det vil hun ikke med til. Og grunden til det er helt sikkert at det show hun var med til sidste år, blev lidt af en dårlig oplevelse for hende, pga. ...

Annonce

... vi lige 14 dage før havde fået lillesøster og derfor kunne jeg ikke være med til generalprøven om formiddagen og musikken var så høj under showet at jeg måtte gå ud med lillesøster. Og alt det var hun MEGET ked af. (Hun græd på scenen mens hun/de dansede).

Da vi så kom hen over sommerferien og dans skulle starte op igen, ville hun ikke fordi hun ikke ville med til showet. Vi sagde at man ikke behøvede at deltage i det, bare fordi man går til dans. Hun elsker når hun er derovre, og griner og pjatter rigtig meget, så det er ikke fordi hun ikke kan lide det. Og så er hun også rigtig dygtig til det (det siger hendes danseinstruktør også).

Men nu hvor afslutningen nærmer sig, vil hun ikke.

Her er mit spg. så skal vi "presse" hende til det?

Jeg tænker at det vil booste hendes selvværd at få en succesoplevelse med det i år, eftersom vi får passet lillesøster og jeg så er sammen med hende hele dagen og også hjælper hende med tøjskift og står bagved tæppet oppe på scenen, så jeg er med hende hele vejen.

Jeg synes jo det er synd for hende, for når hun kommer ud fra dansetimen er hun bare så glad og bliver tydelig stolt, når jeg roser hende for hendes dans.

Jeg håber du kan komme med et godt råd.
Og synes du hun lyder som en med lavt selvværd??

Vi roser meget og har ALDRIG sagt til hende: "det kan du ikke" eller "ej det er ikke godt" eller noget i den stil.

Så vi ved ikke helt hvad vi ellers skal gøre for at booste det.

Med venlig hilsen
Charlotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år