Brev:
3 år, vilje, gråd og råb
28. februar 2012
Alder:
2 år, 11 mdr.
3 år, vilje, gråd og råb
Kære Helen,
Vi er en familie på fire (mor, far, storesøster (knap 3 år) og lillesøster (8 måneder).
Mit spørgsmål drejer sig om vores 3 årige, som på det seneste har taget en del af vores kræfter.
Meget af tiden er hun glad og god til at lege. Hun er og har altid været god til at sove og spise, så de kampe slipper vi heldigvis for.
Hun vil gerne selv bestemme og gøre alting selv, hvilket jo er ganske naturligt i den alder.
Problemet er så når vi siger "nej" at hun så enten skaber sig, græder eller plager videre. Særligt ved den mindste træthed bliver hun meget følsom og alt bliver hurtigt til gråd. Samtidig taler hun tit i en pivende og plagende tone, når hun vil opnå det mindste, som er ved at drive begge forældre til vanvid.
Hun er startet i børnehave for 1 måned siden, hvilket overordnet er gået ok. Desværre er hun begyndt at råbe af os og blive mere voldsom, når hun bliver sur eller vil have sin vilje. Dette går også ud over lillesøster, som jo ikke kan forstå og bliver ked af de voldsomme udbrud fra sin storesøster. Det er tydeligt en kommunikationsform hun har lært i børnehave, hvor man skal slås for legetøj og vilje.
Lillesøster må desværre også til tider stå for skud når hun vil have vores (bedsteforældres eller andres) opmærksomhed. Det er helt tydeligt at hun har luret at hun ved at skubbe o.l. til lillesøster kan få opmærksomhed.
Hun er kommet sent i gang med sproget og det er hovedsageligt de seneste par måneder, at der er sket en stor udvikling. Hendes udtale er stadig utydelig, men hun er virkelig begyndt at bruge sproget som redskab.
Vi har svært ved og er uenige om hvordan vi tackler hendes væremåde. Ofte bliver det til "aftaler" (som hun ikke forstår og selvfølgelig ikke overholder), til konsekvens-pædagogik (f.eks. hvis du ikke stopper, kan vi ikke komme ud.. etc.) eller til hævede og vrede stemmer og irettesættelser.
Dagene starter som regel godt, men jo trættere hun bliver jo mere af alt dette oplever vi. Og jo mere af dette jo mindre overskud får vi til at tackle situationerne og resultatet af tit en kaotisk aften og eftermiddag, hvor det er en lettelse for alle (også for hende virker det til) når hun kan komme i seng.
Meget af hendes opførsel er selvfølgelig typisk en 3-årig, men vi mangler i høj grad værktøjer og råd til at tackle og blive for flere af situationerne. Vi håber at du kan hjælpe med dette.
Med venlig hilsen
Pernille