3 år, vilje, gråd og råb

28. februar 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

3 år, vilje, gråd og råb

Kære Helen,

Vi er en familie på fire (mor, far, storesøster (knap 3 år) og lillesøster (8 måneder).

Mit spørgsmål drejer sig om vores 3 årige, som på det seneste har taget en del af vores kræfter.

Meget af tiden er hun glad og god til at lege. Hun er og har altid været god til at sove og spise, så de kampe slipper vi heldigvis for.
Hun vil gerne selv bestemme og gøre alting selv, hvilket jo er ganske naturligt i den alder.

Problemet er så når vi siger "nej" at hun så enten skaber sig, græder eller plager videre. Særligt ved den mindste træthed bliver hun meget følsom og alt bliver hurtigt til gråd. Samtidig taler hun tit i en pivende og plagende tone, når hun vil opnå det mindste, som er ved at drive begge forældre til vanvid.

Hun er startet i børnehave for 1 måned siden, hvilket overordnet er gået ok. Desværre er hun begyndt at råbe af os og blive mere voldsom, når hun bliver sur eller vil have sin vilje. Dette går også ud over lillesøster, som jo ikke kan forstå og bliver ked af de voldsomme udbrud fra sin storesøster. Det er tydeligt en kommunikationsform hun har lært i børnehave, hvor man skal slås for legetøj og vilje.

Lillesøster må desværre også til tider stå for skud ...

Annonce

... når hun vil have vores (bedsteforældres eller andres) opmærksomhed. Det er helt tydeligt at hun har luret at hun ved at skubbe o.l. til lillesøster kan få opmærksomhed.

Hun er kommet sent i gang med sproget og det er hovedsageligt de seneste par måneder, at der er sket en stor udvikling. Hendes udtale er stadig utydelig, men hun er virkelig begyndt at bruge sproget som redskab.

Vi har svært ved og er uenige om hvordan vi tackler hendes væremåde. Ofte bliver det til "aftaler" (som hun ikke forstår og selvfølgelig ikke overholder), til konsekvens-pædagogik (f.eks. hvis du ikke stopper, kan vi ikke komme ud.. etc.) eller til hævede og vrede stemmer og irettesættelser.

Dagene starter som regel godt, men jo trættere hun bliver jo mere af alt dette oplever vi. Og jo mere af dette jo mindre overskud får vi til at tackle situationerne og resultatet af tit en kaotisk aften og eftermiddag, hvor det er en lettelse for alle (også for hende virker det til) når hun kan komme i seng.

Meget af hendes opførsel er selvfølgelig typisk en 3-årig, men vi mangler i høj grad værktøjer og råd til at tackle og blive for flere af situationerne. Vi håber at du kan hjælpe med dette.

Med venlig hilsen
Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor