Det at være forældre suger alt liv ud af os

25. februar 2012

Kategori:
Alder:
3 år

Det at være forældre suger alt liv ud af os

Kære Helen.

Min mand og jeg har kendt hinanden i 8 år og har en datter på 3 år og venter barn nr. 2 til sommer. Barn nr. 2 er planlagt, selv om vi nu tænker - hvad er det vi har rodet os ud i!!!!!

Som vi begge siger, ønsker vi virkelig 2 børn og ser det som en investering i vores egen fremtid som vi gerne vil dele med dem - men vejen til 2 lidt mere selvstændige børn føles som en uendelighed og kan det ende med at koste kærlighed og ægteskab? Vi har som udgangspunkt et rigtig godt parforhold, men til tider har vi bare ikke den fornødne energi til at pleje det, fordi det hele går op i vores datter, praktiske gøremål, arbejde og det man forsøger at kalde et socialt liv (ikke fordi der er meget tid på den sidste konto).

Jeg må ærlig indrømme at jeg tit tænker at jeg ønsker mig et helt andet liv - mit liv er fyldt med forpligtelser fra morgen til aften og jeg er ved at brække mig over det, det hele er bare hele tiden på tippet til at flyde over inden i mig. Ofte er vi begge så drænet for energi at vores konstant krævende pige får os til at råbe af hende i afmagt og frustration over aldrig bare at kunne være os selv og have ro og fred.

Jeg synes alle andre får det til at se så let ud. Min mand og jeg misunder alle vores venner som har bedsteforældre m.m. som er behjælpelig med børnene, så de også kan have tid til at pleje deres egne egoistiske behov - sådan er vores situation bare ikke! Vi har ét familie medlem som kan hjælpe når det hele brænder virkelig på, men ellers ingen.

Men det er igen blevet weekend (som før hen var nogle dage ...

Annonce

... der var i høj kurs - nu er det nærmest noget der bare skal overleves). Vores egne behov skal som de 5 øvrige dage i ugen tilsidesættes for at imødekomme vores datters behov og det dræner bare en for energi. Vi vil bare så gerne være hjemme og slappe af og vores datter er bare sådan en selskabshøne og der skal altid ske noget - hun duer ikke til at bare være hjemme og når vi er hjemme kræver hun konstant vores opmærksomhed.

En 3-årig er bare til hver en tid et meget egoistisk, krævende, selvoptaget og opmærksomhedskrævende væsen! Vi prøver tit at gøre noget i et par timer som kun er for hende f.eks. at tage i badeland, i skoven eller lignende. Men så snart vi er hjemme igen, er hun en lille teorist, som man hele tiden skal have øjnene på, fordi så snart hun ikke får vores fulde opmærksomhed, laver hun ballade og gør ting hun ikke må. Derfor er min mand endnu engang kørt ud for at arbejde på hans firma, fordi han simpelten flygter fra det herhjemme - han orker hende ikke og det gør jeg ærligtalt heller ikke - men jeg har jo ikke noget valg. Det har efterhånden ødelagt så mange weekender at vi snart ikke ved hvad vi skal stille op, disse situationer hvor vi begge prøver at flygte fra virkeligheden vi står i, gør jo også at vi er trætte, umattede og irriteret på hinanden når der endelig bliver ro. Og det er jo bare slet ikke det liv vi vil have.

Ja hvad er mit spørgsmål egentlig - hvad pokker skal vi stille op? Og er det virkelig så hårdt at have et barn på 3 og hvordan skal vi på nogen måder overleve næste barn og bevare vores forhold?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.