Brev:
Det at være forældre suger alt liv ud af os
25. februar 2012
Alder:
3 år
Det at være forældre suger alt liv ud af os
Kære Helen.
Min mand og jeg har kendt hinanden i 8 år og har en datter på 3 år og venter barn nr. 2 til sommer. Barn nr. 2 er planlagt, selv om vi nu tænker - hvad er det vi har rodet os ud i!!!!!
Som vi begge siger, ønsker vi virkelig 2 børn og ser det som en investering i vores egen fremtid som vi gerne vil dele med dem - men vejen til 2 lidt mere selvstændige børn føles som en uendelighed og kan det ende med at koste kærlighed og ægteskab? Vi har som udgangspunkt et rigtig godt parforhold, men til tider har vi bare ikke den fornødne energi til at pleje det, fordi det hele går op i vores datter, praktiske gøremål, arbejde og det man forsøger at kalde et socialt liv (ikke fordi der er meget tid på den sidste konto).
Jeg må ærlig indrømme at jeg tit tænker at jeg ønsker mig et helt andet liv - mit liv er fyldt med forpligtelser fra morgen til aften og jeg er ved at brække mig over det, det hele er bare hele tiden på tippet til at flyde over inden i mig. Ofte er vi begge så drænet for energi at vores konstant krævende pige får os til at råbe af hende i afmagt og frustration over aldrig bare at kunne være os selv og have ro og fred.
Jeg synes alle andre får det til at se så let ud. Min mand og jeg misunder alle vores venner som har bedsteforældre m.m. som er behjælpelig med børnene, så de også kan have tid til at pleje deres egne egoistiske behov - sådan er vores situation bare ikke! Vi har ét familie medlem som kan hjælpe når det hele brænder virkelig på, men ellers ingen.
Men det er igen blevet weekend (som før hen var nogle dage der var i høj kurs - nu er det nærmest noget der bare skal overleves). Vores egne behov skal som de 5 øvrige dage i ugen tilsidesættes for at imødekomme vores datters behov og det dræner bare en for energi. Vi vil bare så gerne være hjemme og slappe af og vores datter er bare sådan en selskabshøne og der skal altid ske noget - hun duer ikke til at bare være hjemme og når vi er hjemme kræver hun konstant vores opmærksomhed.
En 3-årig er bare til hver en tid et meget egoistisk, krævende, selvoptaget og opmærksomhedskrævende væsen! Vi prøver tit at gøre noget i et par timer som kun er for hende f.eks. at tage i badeland, i skoven eller lignende. Men så snart vi er hjemme igen, er hun en lille teorist, som man hele tiden skal have øjnene på, fordi så snart hun ikke får vores fulde opmærksomhed, laver hun ballade og gør ting hun ikke må. Derfor er min mand endnu engang kørt ud for at arbejde på hans firma, fordi han simpelten flygter fra det herhjemme - han orker hende ikke og det gør jeg ærligtalt heller ikke - men jeg har jo ikke noget valg. Det har efterhånden ødelagt så mange weekender at vi snart ikke ved hvad vi skal stille op, disse situationer hvor vi begge prøver at flygte fra virkeligheden vi står i, gør jo også at vi er trætte, umattede og irriteret på hinanden når der endelig bliver ro. Og det er jo bare slet ikke det liv vi vil have.
Ja hvad er mit spørgsmål egentlig - hvad pokker skal vi stille op? Og er det virkelig så hårdt at have et barn på 3 og hvordan skal vi på nogen måder overleve næste barn og bevare vores forhold?
Hilsen