Brev:
Børnehave og gråd
22. februar 2012
Alder:
3 år, 7 mdr.
Børnehave og gråd
Hej Helen,
Nu er vi kommet til børnehave-alderen, og har brug for dit råd igen :)
Sofia på 3 1/2 startede sidste sommer i en Montessori børnehave, som hun har været glad for. Hun går der tre dage om ugen, 6 timer ad gangen, i en klasse med 14 børn og to voksne, dvs. en pædagog og en medhjælper. Jeg oplever dem begge som engageret i børnene og deres velfærd, og har udover et par kulturforskelle - en amerikansk børnehave i Tyskland - ikke noget at udsætte på stedet. Også Sofia virker glad for at gå der, hun er glad for at lære noget og vise, at hun kan en masse ting, og hun snakker om de andre børn og det, som de nu har gjort i løbet af dagen. Sprogligt er hun med, forstår alt på engelsk og kan sagtens gøre sig forståelig på engelsk, når hun vil.
Dog er der igen og igen dage, hvor hun ikke vil derhen, græder om morgenen og græder ved aflevering. I morges græd hun igen, hun har været syg i ti dage og derfor været væk derhenne fra. Der var to nye børn som skulle starte og som helt naturligt begge var kede, og så blev hun også ked af det. Pædagogerne var jo optaget af de to nye, og jeg tror, Sofia oplevede at blive "fejet" lidt ind sammen med de andre hvor hun måske havde brug for, at de så hende, sagde "har du været syg, dejligt du har det bedre og kommer hen til os" osv. Jeg gør meget ud af at sige ordentlig farvel, vi giver hinanden et ordentligt knus og et kæmpe smaskkys og husker hinanden på, at vi jo ses i eftermiddag igen. Hun er en stille, tilbageholdende pige, kan sagtens råbe højt og være udfarende i situationer, hvor hun føler sig tryg, men det tager lang tid for hende at falde til blandt mange mennesker og vi oplever, at hun er meget følsom overfor andres humør og stemninger. Som nu i morges, hvor de to nye børn græd, og så blev hun også ked.
Mit spørgsmål er så, hvordan vi kan ruste hende lidt bedre til den slags situationer? Jeg er ved at få nogle flere legeaftaler på banen, og melde hende til noget gymnastik eller noget med andre børn, så hun bliver lidt mere tryg ved at være sammen med børn. Hun kender jo børnehaven, kender dem, der er derhenne og ved hvordan dagen forløber osv., og alligevel har hun svært ved at skulle afleveres. Der foregår helt tydeligt noget oppe i hovedet på hende, men hun kan ikke sige, hvad det er, så måske har du en ide om, hvad det kan være?
Mange hilsner,
Emilie