Brev:
Socialisering
20. februar 2012
Alder:
6 år
Socialisering
Hej Helen
Vi bor i Slovakiet og min store søn på nu 6 år startede i international skole (Amerikansk QSI) i september sidste år.
Fagligt er han meget nysgerrig og uopfordret vil han gerne skrive og lære herhjemme også så rent fagligt går det godt. Han har også lært engelsk så han nu på et basisplan kan udtrykke sig. han forstår stort set alt på engelsk. i klassen er de kun 5 børn. Det skal siges, at han går i en 5 års klasse der skal forberede til den endelige skolestart til sommer. De er 4 drenge og en pige i klassen.
I de 5 år vi har været her har det været småt med legekammerater - det er svært at bryde kulturforskellen her, så der har mest været legeaftaler med sine gamle børnehave venner når vi har været i DK. Udfordringen nu er at venner begynder at betyde meget for min søn og der er særligt en dreng han rigtig gerne vil lege med som er amerikaner og de har haft en legeaftale hos ham, da han ikke ifølge hans mor ikke følte sig så tryg at han ville komme, her lige nu ihverfald. Her er flere amerikanere her end andre nationaliteter og derfor har de lidt deres eget fællesskab der er svært at komme ind i.
Jeg vil ikke være anmasende over for drengens mor og blive ved at spørge om legeaftaler - jeg synes det må være hendes initiativ næste gang. Måske er interessen mere min søns end hendes søns. jeg har forsøgt at min søn kunne lege med en anden dreng fra klassen, men der er for min søn kun den anden dreng han vil have legeaftale med. i morges stod min søn og ventede på sin ven og han havde lavet en tegning til ham - vennem ignorerede min søn og gik bare videre og jeg kunne se det gjorde ondt på min søn. Jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere problemet, hvad jeg selv skal gøre, hvad jeg skal sige til min søn og hvordan jeg skal støtte ham.
Jeg ved fra han gik i dansk børnehave fra han var 4 - til han var 5 år at pædagogerne sagde, at min søn helst legede med dem der var yngre end ham selv - der følte han sig mere tryg - i slutningen af opholdet blev han dog bedre til at lege med alderssvarende børn.
Af natur er min søn meget kærlig, følsom og hjælpsom og som pædagogerne sagde kunne han nemt blive "glemt" i mængden fordi han evner hurtigt at tilpasse sig situationen og ikke gør det store væsen af sig. her hjemme leger han med sin lillebror på 3 et halvt år, men den senere tid har han et par gange lukket sin dør til sit værelse og sagt at han kun vil lege med børn på 5 og 6 år.
Jeg er meget bekymret for hans socialisering med andre. jeg har prøvet at fortælle ham at det er vigtigt han kan lege med mere end en person, men jeg kan ikke trænge ind til ham. jeg håber du kan hjælpe mig ed hvordan jeg skal håndtere situationen.
Med venlig hilsen
Dorthe