Vuggestue el ej

7. februar 2012

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Vuggestue el ej

Hej Helen,

Så har jeg meldt mig ind igen, efter at alt i lang tid er gået rigtigt godt, er jeg nu igen kommet i tvivl om nogle vigtige ting og har sådan brug for en neutral sparringspartner med faglig baggrund. Du vil måske huske mig som noget bekymret anlagt og ja, er nok slem til at tage bekymringer på forskud... Håber du vil give mig din uforbeholdne og ærlige mening, du behøver ikke at være bange for at 'præge' mig, jeg kan stadig godt tænke selv :-)

Nå, men altså: min dreng er nu næsten et år og jeg går stadig hjemme med ham. Jeg har forlænget min barsel med de 14 uger man max kan forlænge med. Jeg er sådan en der før har haft svært ved at mærke egne behov og følelser, men efter jeg har fået ham mærker jeg tydeligt at det for mig ville være helt forkert at sende ham i institution for tidligt og selv begynde at arbejde. Jeg har en af de længste videregående uddannelser og det er ikke 'velanset' at forlade mit fag så længe, og selvom jeg før var meget glad for mit arbejde, har jeg holdningen: det må være deres problem og jeg ved, hvad der føles rigtigt for mig og min familie! Det skal lige bemærkes at deltid ikke eksisterer indenfor mit fag.

Min mand er en kærlig, omsorgsfuld og deltagende far, men har et job der kræver meget af ham bla rejser han ca 10 uger om året og er væk dagligt min fra 6.30-17.20. Jeg varetager alt fra indkøb, madlavn og reng til div forefaldende hvilket jeg har det fint med. Jeg er på barsel og vil gerne påtage mig den tjans for at få vores familieliv til at glide.

Nu er jeg gravid igen. Jeg skal føde således at min søn på daværende tidspunkt er ca halvandet. Han er skrevet op til den institution (integreret) vi syntes bedst om og får nok plads en-to mdr inden termin m lillesøster/bror. Jeg ...

Annonce

... ville helst holde ham hjemme sammen m den lille ny. Men er kommet i tvivl om hvad deres bedst for ham, mig og der ed for begge børn og hele fam.

Min søn er en MEGET aktiv dreng der er i alting, går nok snart og bevæger sig m stor sikkerhed m gåvogn (selvom bremsemekanismen er istykker!) og rejser sig uden problemer. Min mand var bange for at han ville blive 'sådan en der hang i mors skørter' af at være så meget sammen m mig, men faktum er at han er glad og tillidsfuld og meget nysgerrig. Tiltrods for at han aldrig er blevet passet endnu er han ikke bange for fremmede el bange af sig i det hele taget. Jeg håber det er resultatet af at han er blevet og blier fyldt op m kærlighed og tryghed hver dag og så selvfølgelig noget der er hans egen personlighed. Jeg synes jeg har stort overskud til ham selvom jeg dog kan have lidt svært ved altid at finde på ny sjov beskæftigelse... Han deltager i de daglige gøremål og vi leger herhjemme, pg snart kan vi forhåbentlig komme noget mere ud.

Mit spørgsmål er: skal han i institution til sommer el kan jeg holde ham hjemme sammen m baby? Vil der blive for svært kombineret m en lille ny's store behov og vil der være synd for både den lille og sen store? Der er skrevet meget om at institution faktisk er skadeligt for børns selvværd de første to-tre år. Jeg hælder mest til at holde ham hjemme men ved ikke om jeg kan tilfredsstille hans behov for fysisk aktivitet og legekammerater... Omvendt vil de to måske kunne starte i samme integrerede inst samtidig hvis jeg holder ham hjemme og det vil måske være mindre traumstisk for alle parter... Da vil han så være tre og den mindste halvandet...

Lad mig høre hvad du tænker og om jeg skal uddybe (selvom jeg i forvejen har skrevet langt!!!)

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer