Brev:
Trodsalder - 2 år, 11 mdr.
6. februar 2012
Alder:
2 år, 11 mdr.
Trodsalder - 2 år, 11 mdr.
Hej Helen
Jeg har en datter på næsten 3 år og en søn på 5. Denne gang handler det om min datter. Hun er en utrolig glad og charmerende pige. Meget spontan og elsker at danse og synge.
Men.. hun er også meget temperamentsfuld. Så nogle gange synes jeg, jeg har svært ved at tackle hende. Vi har for eksempel haft en lang kamp om det med at gå selv. Hun er blevet rigtig god til at gå selv, men hvis hun f.eks. ikke vil med og vi så går videre, så sætter hun sig enten ned eller går den anden vej. Så er det tit svært at tage kampen, for det er jo ikke ret mange steder, man bare kan lade hende sidde uden fare for biler osv. Det kæmper vi dog næsten ikke med mere, så det behøver du ikke kommentere.
Over det sidste stykke tid, er hun begyndt at få flere meget hidsige anfald. Problemet er, at vi til sidst ikke orker at tage flere kampe med hende. Så vi vil gerne have lidt hjælp til at tackle hende bedst muligt.
I dag da vi kom hjem, ville hun ikke selv tage støvlerne af. Jeg hjalp hende, men så ville hun have strømperne af og det skulle jeg også gøre. Det ville jeg ikke, så jeg sagde at dem kunne hun godt selv tage af og så gik jeg ud i køkkenet, som er lige ved siden af gangen. Det resulterede i, at hun tændte fuldstændigt af og hylede som en stukket gris. Jeg blev ved med at sige, hun selv skulle gøre det og hun blev mere og mere gal. Til sidst faldt strømpen selv af, da jeg ville tage hende op. Hvordan reagerer man rigtig her? Mit største problem er, at jeg kan ikke blive ved med at holde ud at høre på det skrigen og hylen.
Det er generelt sådan med mange ting for tiden. Hun vil heller ikke sove om aftenen. Hun har altid været meget nem at putte, men i sommers begyndte det at blive sværere. Det startede med, at hun lige så stille kom ud og så gik vi ind og puttede hende igen. Men nu bliver hun simpelthen så gal. Hun giver ikke nogen grund til, hun ikke vil putte. (er ikke bange eller beder om at sove i vores seng eller siger vi skal blive). Hun vil bare ikke give sig. Vi har prøvet at droppe middagssøvnen i weekenden, men det er lige knapt hun kan undvære den. Hun er tit endt med at falde i søvn foran fjernsynet eller i bilen alligevel.
Hvad kan vi gøre for hende? Hun skal ikke ende som et barn, der hele tiden vil have sin vilje. I forhold til at lege med andre børn, er der ikke noget. Hun leger godt med mange børn og der føler jeg ikke, at hun vil bestemme det hele.
På forhånd tak for svar.
Med venlig hilsen
Line