Trodsalder - 2 år, 11 mdr.

6. februar 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Trodsalder - 2 år, 11 mdr.

Hej Helen

Jeg har en datter på næsten 3 år og en søn på 5. Denne gang handler det om min datter. Hun er en utrolig glad og charmerende pige. Meget spontan og elsker at danse og synge.

Men.. hun er også meget temperamentsfuld. Så nogle gange synes jeg, jeg har svært ved at tackle hende. Vi har for eksempel haft en lang kamp om det med at gå selv. Hun er blevet rigtig god til at gå selv, men hvis hun f.eks. ikke vil med og vi så går videre, så sætter hun sig enten ned eller går den anden vej. Så er det tit svært at tage kampen, for det er jo ikke ret mange steder, man bare kan lade hende sidde uden fare for biler osv. Det kæmper vi dog næsten ikke med mere, så det behøver du ikke kommentere.

Over det sidste stykke tid, er hun begyndt at få flere meget hidsige anfald. Problemet er, at vi til sidst ikke orker at tage flere kampe med hende. Så vi vil gerne have lidt hjælp til at tackle hende bedst muligt.

I dag da vi kom hjem, ville hun ikke selv tage støvlerne af. Jeg hjalp hende, men så ville hun have strømperne af og det skulle jeg også gøre. Det ville jeg ikke, så jeg sagde at dem kunne hun godt selv tage af og så gik jeg ud i køkkenet, som er lige ved siden af gangen. Det resulterede i, at hun tændte ...

Annonce

... fuldstændigt af og hylede som en stukket gris. Jeg blev ved med at sige, hun selv skulle gøre det og hun blev mere og mere gal. Til sidst faldt strømpen selv af, da jeg ville tage hende op. Hvordan reagerer man rigtig her? Mit største problem er, at jeg kan ikke blive ved med at holde ud at høre på det skrigen og hylen.

Det er generelt sådan med mange ting for tiden. Hun vil heller ikke sove om aftenen. Hun har altid været meget nem at putte, men i sommers begyndte det at blive sværere. Det startede med, at hun lige så stille kom ud og så gik vi ind og puttede hende igen. Men nu bliver hun simpelthen så gal. Hun giver ikke nogen grund til, hun ikke vil putte. (er ikke bange eller beder om at sove i vores seng eller siger vi skal blive). Hun vil bare ikke give sig. Vi har prøvet at droppe middagssøvnen i weekenden, men det er lige knapt hun kan undvære den. Hun er tit endt med at falde i søvn foran fjernsynet eller i bilen alligevel.

Hvad kan vi gøre for hende? Hun skal ikke ende som et barn, der hele tiden vil have sin vilje. I forhold til at lege med andre børn, er der ikke noget. Hun leger godt med mange børn og der føler jeg ikke, at hun vil bestemme det hele.

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor