Brev:
Nej!
22. januar 2012
Alder:
15 mdr.
Nej!
Kære Helen
Vi forsøger at være lydhøre, at respektere at vores datter har sin egen vilje og tage hensyn til hendes meninger, at give hende tryghed, faste rammer, rutiner og genkendelighed, masser af aktiviteter fra hjemmebagning, fingermaling og rytmik og gymnastik, at gnubbe fødder og krop, vaske op sammen osv. Vores datter er motorisk veludviklet og har et fint lille ordforråd.
NEJ - siger vores lille datter.
Nej - jeg vil ikke pusles godmorgen på mit puslebord.
Nej - jeg vil ikke have børstet tænder
Nej - jeg vil ikke side i min høje stol
Nej - jeg vil ikke have flyverdragt på
Nej - jeg vil ikke sidde ned i min ladcykel
Nej - jeg vil ikke pusles godnat på puslebordet
Nej - jeg vil ikke i bad - hverken brusebad eller karbad (heller ikke karbad på stuegulvet)
Nej - jeg vil ikke spise med babybestik; det går nemmere med en voksengaffel
Nej - jeg vil ikke have skiftet ble på puslebordet medmindre der er lort i bleen.
Denne udvikling er taget til over de sidste par uge. Og pludselig siger hun tydeligt nej til alt - med et kropssprog der matcher. Eksempelvis træder fødderne på ryggen/bøjlen på højstol, så hun ikke kan kommes ned i højstolen.
Nu får hun tøj af/på og får børstet tænder i stuen. Hun bliver vaskes med vaskeklud over det hele. Tisbleer skiftes alle andre steder end på puslebordet osv.
Det betyder, at de sædvanlige rutiner er gået fløjten.
Har du gode råd?