Brev:
Pyldret og grænsesøgende 3 årig
10. januar 2012
Alder:
2 år, 11 mdr.
Pyldret og grænsesøgende 3 årig
Hej Helen
Jeg har et par spørgsmål angående vores søn, som er lige knap 3 år...
Han er generelt en rigtig glad dreng, spiser og sover fint, fungerer godt socialt, har meget selvtillid, har et fantastisk sprog og er bare skøn :-)
Dog er han den sidste måneds tid begyndt at være noget pyldret. Han har altid været "sej" forstået på den måde, at han ikke har grædt, når han fx faldt og slog sig lidt, når andre børn puffede, når der blev sagt nej osv. (Forstå mig ret - det er bestemt ikke, fordi han ikke må græde, men han har ikke gjort det "unødigt"). Han har været god til at forstå en besked og vi har altid gjort meget ud af at tale med ham og give ham tons af kærlighed og anerkendelse...
Nu er der som sagt bare sket det, at han er begyndt at være rigtig pyldret og han prøver klart flere grænser af... Det drejer sig om mange situationer - lige fra når vi skal ud af døren om morgenen (hvor han er begyndt at pyldre/græde når vi skal afsted), til om aftenen når han skal lægges (hvor han igen bliver ked, trææææækker tiden, osv.). Han kan også være ked af det hele vejen op til dagplejen om morgenen, og har faktisk grædt hver dag han er blevet afleveret siden 2. januar. Det ligner ham slet ikke...
Nævnes skal det, at han blev storebror for 3½ måned siden og har klaret sin nye rolle med bravour - han er SÅ sød overfor sin lillesøster. Alligevel er jeg helt med på, at denne ændrede adfærd kan være en reaktion på de store omvæltninger der - selvom vi prøver at leve og gøre som hidtil - nødvendigvis har været i hans liv.
Det jeg egentlig søger, er dit bud på, hvorfor han pt. er begyndt at pyldre så meget (jeg har jo mine egne bud, men hvad er dine tanker?)... - Og aller vigtigst for mig: Hvad kan vi helt konkret gøre for bedst at støtte ham? (Jeg har netop bestilt din bog om at støtte barnets udvikling, men den stopper ved de 3 år, hvis jeg har set rigtigt).
Hvordan synes du vi skal gribe det an, når:
- Han græder og ikke vil med i dagpleje
- Han pyldrer og ikke vil børste tænder/lægges i seng.
- Han vil se mere tv, men vi siger nej.
- Han ikke vil i dagplejer og spørger: "Hvad skal lillesøster i dag, mor"?
- Vi giver en besked (fx. at han ikke må hoppe i sofaen) men han ignorerer...
Om en måneds tid skal han starte i børnehave, og jeg er noget spændt på, hvordan han håndterer det. Vi taler en del om det og han virker umiddelbart okay med situationen. Han kender flere, som går i børnehave (bl.a. hans kusine, som vi ser meget) så jeg tror at han har delvis begreb om, hvad der skal ske... Men alligevel frygter jeg indkøring - særligt hvis denne periode med en pyldret dreng fortsætter...
I bund og grund vil jeg rigtig gerne kunne støtte ham, så han igen bliver rigtig glad og mindre pyldret - og så han får selvtillid (tilbage?) så han får de bedste muligheder for en god børnehavestart... (Han er for i øvrigt ikke renlig endnu, og han virker ærlig talt ikke klar. Vores omgivelser er dog ret forhippede på, at han skal smide bleen, men det tror jeg bare bidrager til flere konflikter og mere gråd pt.)
Sikke med tanker - håber du kan finde hoved og hale i det...
Bedste hilsner herfra...