Pyldret og grænsesøgende 3 årig

10. januar 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Pyldret og grænsesøgende 3 årig

Hej Helen

Jeg har et par spørgsmål angående vores søn, som er lige knap 3 år...

Han er generelt en rigtig glad dreng, spiser og sover fint, fungerer godt socialt, har meget selvtillid, har et fantastisk sprog og er bare skøn :-)

Dog er han den sidste måneds tid begyndt at være noget pyldret. Han har altid været "sej" forstået på den måde, at han ikke har grædt, når han fx faldt og slog sig lidt, når andre børn puffede, når der blev sagt nej osv. (Forstå mig ret - det er bestemt ikke, fordi han ikke må græde, men han har ikke gjort det "unødigt"). Han har været god til at forstå en besked og vi har altid gjort meget ud af at tale med ham og give ham tons af kærlighed og anerkendelse...

Nu er der som sagt bare sket det, at han er begyndt at være rigtig pyldret og han prøver klart flere grænser af... Det drejer sig om mange situationer - lige fra når vi skal ud af døren om morgenen (hvor han er begyndt at pyldre/græde når vi skal afsted), til om aftenen når han skal lægges (hvor han igen bliver ked, trææææækker tiden, osv.). Han kan også være ked af det hele vejen op til dagplejen om morgenen, og har faktisk grædt hver dag han er blevet afleveret siden 2. januar. Det ligner ham slet ikke...

Nævnes skal det, at han blev storebror for 3½ måned siden og har klaret sin nye rolle med bravour - han er SÅ sød overfor sin lillesøster. Alligevel er jeg helt med på, at denne ændrede adfærd kan være en reaktion på de store omvæltninger der - selvom vi prøver at leve og gøre som hidtil - nødvendigvis har været i hans liv.

Det jeg egentlig søger, er ...

Annonce

... dit bud på, hvorfor han pt. er begyndt at pyldre så meget (jeg har jo mine egne bud, men hvad er dine tanker?)... - Og aller vigtigst for mig: Hvad kan vi helt konkret gøre for bedst at støtte ham? (Jeg har netop bestilt din bog om at støtte barnets udvikling, men den stopper ved de 3 år, hvis jeg har set rigtigt).

Hvordan synes du vi skal gribe det an, når:
- Han græder og ikke vil med i dagpleje
- Han pyldrer og ikke vil børste tænder/lægges i seng.
- Han vil se mere tv, men vi siger nej.
- Han ikke vil i dagplejer og spørger: "Hvad skal lillesøster i dag, mor"?
- Vi giver en besked (fx. at han ikke må hoppe i sofaen) men han ignorerer...

Om en måneds tid skal han starte i børnehave, og jeg er noget spændt på, hvordan han håndterer det. Vi taler en del om det og han virker umiddelbart okay med situationen. Han kender flere, som går i børnehave (bl.a. hans kusine, som vi ser meget) så jeg tror at han har delvis begreb om, hvad der skal ske... Men alligevel frygter jeg indkøring - særligt hvis denne periode med en pyldret dreng fortsætter...

I bund og grund vil jeg rigtig gerne kunne støtte ham, så han igen bliver rigtig glad og mindre pyldret - og så han får selvtillid (tilbage?) så han får de bedste muligheder for en god børnehavestart... (Han er for i øvrigt ikke renlig endnu, og han virker ærlig talt ikke klar. Vores omgivelser er dog ret forhippede på, at han skal smide bleen, men det tror jeg bare bidrager til flere konflikter og mere gråd pt.)

Sikke med tanker - håber du kan finde hoved og hale i det...

Bedste hilsner herfra...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder