Brev:
Griner af os
6. december 2011
Alder:
15 mdr.
Griner af os
Hej Helen
Min datter på 15 mdr. er en rigtig grinbidder og glad pige. Grinbidder er så sagt med forbehold, for jeg synes hun er i en alder, hvor hun konstant prøver grænser af, jeg ved ikke om jeg tager fejl, at det hører alderen til.
Vi kan se på hende at hun bevidst går efter de ting, hvor vi siger nej og tager hende væk. Vi prøver at rette hende opmærksomhend hen på noget andet som hun gerne må lege med, men hurtigt rejser hun sig og går målrettet hen til bordet med lysestagerne, som hun ikke må røre.
Siger vi nej for 5 gang, vi skælder ikke ud men siger lidt bestemt nej så hun kan se i ansigtet på os at hun ikke må, griner hun bare af os og straks vi kigger væk står hun ved lysestagerne igen.
Griber vi det helt forkert an?
Jeg har også et andet spørgsmål som lyder på, hvordan du mener man skal tackle en situation hvor man feks er ude og handle eller andet sted, hvor man ikke lige har lyst til at vække opmærksomhed. Min datter er meget nysgerrig som mange andre børn, hun vil gerne pille ved alt også min pung, hvis hun kan få fat i den. Hun var ved lægen forleden, hvor hun sad og kiggede på min pung, jeg viste at hvis jeg tog pungen fra hende inden hun pillede alt ud af den, ville hun protestere voldsomt og blive vred og græde i håb om jeg giver den igen. Hvordan tackler jeg sådan en situation?
Udadtil føler jeg det virker som om jeg har en uopdraget pige, og jeg ønsker meget at hun skal være/blive en velopdraget pige. Ved at man ikke kan forvente det fra en på 15 mdr.
På forhånd tak.
Jeg glæder mig til at hører dit svar.
Med venlig hilsen
Mor