Skriger når han ikke får sin vilje!

2. december 2011

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Skriger når han ikke får sin vilje!

Hej Helen

Så har jeg brug for lidt råd igen. Oskar er nu 1½ år og trives i sin dagpleje og herhjemme. Han prøver at sige mange ord og udvikler sig nærmest fra dag til dag.

Han er i den grad kommet i selvstændighedsfasen. Vil ALT selv og går tingene ikke lige efter hans hovede, bliver han enormt vred. Han har så meget temperament, at det han kan kaste op af hidsighed..... Godt nok er han refluksbarn, men det kan alligevel virke lidt voldsomt ....

Han prøver grænser af konstant, føler jeg. Når vi kommer hjem fra dagplejen om eftermiddagen leger jeg meget med ham, men jeg skal jo ofte også have aftensmad osv ordnet, og ligeså snart jeg ikke aktiverer ham, går han i de ting, han godt ved, han skal holde fingrene fra.

Jeg prøver virkelig at være konsekvent i min talemåde til ham, når han fx åbner skabet i stuen, han ikke må pille ved. Og jeg MENER det, jeg siger. Tænker meget over, at mine tanker forplanter sig til mine følelser, udtryk og kropssprog, så jeg er virkelig bevidst om at mene det, jeg siger og være tydelig i mit ...

Annonce

... kropssprog. Men det virker slet ikke, så nu mangler jeg nogle råd til, hvordan jeg griber situationen an.

Derudover er han begyndt at skrige højt og skingert, når han ikke får sin vilje. Det er ikke gråd, men hysterisk skrigen, og jeg ved ikke, hvordan vi får sat en stopper for det. Har prøvet at sige roligt til ham, at det vil jeg ikke ha, har prøvet at sige det i en lidt hævet bestemt tonefald og har prøvet at ignorere det, men det virker ikke rigtigt. Så nu skriver jeg til dig i håb om nogle gode input.

Jeg tror også, skrigeriet handler om sprogudvikling engang imellem, for han eksperimenterer meget med lyd og kan også finde på at skrige ude på puslebordet og så holde sig for ørene samtidig.

Det skal lige siges, at når han bliver vred forsøger jeg altid at anerkende hans følelser, selvom han ikke får sin vilje. Siger fx: 'du må gerne være sur, men nu bliver det, som jeg siger'.

Håber du har nogle gode ideer til, hvordan vi håndterer vores lille teenagerokke.... :-)

På forhånd tak for dit svar.

Venlig hilsen
Oskars mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder