Brev:
Skriger når han ikke får sin vilje!
2. december 2011
Alder:
18 mdr.
Skriger når han ikke får sin vilje!
Hej Helen
Så har jeg brug for lidt råd igen. Oskar er nu 1½ år og trives i sin dagpleje og herhjemme. Han prøver at sige mange ord og udvikler sig nærmest fra dag til dag.
Han er i den grad kommet i selvstændighedsfasen. Vil ALT selv og går tingene ikke lige efter hans hovede, bliver han enormt vred. Han har så meget temperament, at det han kan kaste op af hidsighed..... Godt nok er han refluksbarn, men det kan alligevel virke lidt voldsomt ....
Han prøver grænser af konstant, føler jeg. Når vi kommer hjem fra dagplejen om eftermiddagen leger jeg meget med ham, men jeg skal jo ofte også have aftensmad osv ordnet, og ligeså snart jeg ikke aktiverer ham, går han i de ting, han godt ved, han skal holde fingrene fra.
Jeg prøver virkelig at være konsekvent i min talemåde til ham, når han fx åbner skabet i stuen, han ikke må pille ved. Og jeg MENER det, jeg siger. Tænker meget over, at mine tanker forplanter sig til mine følelser, udtryk og kropssprog, så jeg er virkelig bevidst om at mene det, jeg siger og være tydelig i mit kropssprog. Men det virker slet ikke, så nu mangler jeg nogle råd til, hvordan jeg griber situationen an.
Derudover er han begyndt at skrige højt og skingert, når han ikke får sin vilje. Det er ikke gråd, men hysterisk skrigen, og jeg ved ikke, hvordan vi får sat en stopper for det. Har prøvet at sige roligt til ham, at det vil jeg ikke ha, har prøvet at sige det i en lidt hævet bestemt tonefald og har prøvet at ignorere det, men det virker ikke rigtigt. Så nu skriver jeg til dig i håb om nogle gode input.
Jeg tror også, skrigeriet handler om sprogudvikling engang imellem, for han eksperimenterer meget med lyd og kan også finde på at skrige ude på puslebordet og så holde sig for ørene samtidig.
Det skal lige siges, at når han bliver vred forsøger jeg altid at anerkende hans følelser, selvom han ikke får sin vilje. Siger fx: 'du må gerne være sur, men nu bliver det, som jeg siger'.
Håber du har nogle gode ideer til, hvordan vi håndterer vores lille teenagerokke.... :-)
På forhånd tak for dit svar.
Venlig hilsen
Oskars mor