Brev:
Bærer nag i konflikter
1. december 2011
Alder:
2 år, 5 mdr.
Bærer nag i konflikter
Hej Helen.
Jeg skriver til dig angående vores søn på 2½ år. En dejlig, glad og fræk dreng, som næsten altid er i godt humør. Det er, når der er konflikter, at det går helt skævt for ham, for han bærer nag og laver hævntogter.
Ham og hans storebror på 5½ år er efterhånden gode til at lege sammen, og jeg synes deres konflikter er til at overse. Men jeg har oplevet at, hvis de har haft en konflikt om morgenen, som jeg egentlig synes er løst igen - enten fordi de selv har fundet ud af det eller jeg har måtte skære igennem - så kan det godt virke som om der er ro på og alt er okay. Men så snart han sætter sin fod i vuggestuen styrer han direkte hen til en af de små og giver et skub eller river i hår. Simpelthen som magtdemonstration og i frustration over den konflikt med storebror, han lige har haft.
Jeg har også oplevet ham hævne sig på storebror, hvis han f.eks. har fået skæld ud. Og det kan være i sager, hvor storebror slet ikke er indblandet. Ting og sager får sig også en flyvetur i sådan en situation. Senest i en badesituation, hvor vandsprøjt tog overhånd, og jeg bad ham om at sprøjte mindre vildt. Så protesterer han højlydt med skrig og "NEJ -(mor) bestemmer IKKE", kaster alle ting ud på gulvet, og tager til sidst brusehovedet og hamrer det gentagne gange i kanten af badekarret. Rimelig fysisk reaktion på noget der virker som en lille ting, men som åbenbart er stor for ham. Han ville ikke holde op med at hamre med brusehovedet og så måtte han jo til sidst op af karret med endnu mere skrig og skrål til følge. Der var bare ikke en god afslutning på den situation og han var vred længe efter.
Jeg forsøger som oftest at få ham ud af situationen ved at fjerne ham og tale om det, men han er jo ikke ret modtagelig for snak netop dér. Og sådan set heller ikke senere, for så er det som om, det ulmer inde i ham igen ved at blive mindet om situationen. Han får et ganske særligt hårdt blik, hvor han bare er vred (mere end ked), og han synes absolut han selv skal bestemme.
Jeg synes egentlig han er god til at udtrykke sig, og jeg synes vi har en god kommunikation generelt, og at han har rum og føler sig forstået. Vi forsøger at skabe tydelige "pladser" til alle i familien, så han føler sig nyttig. Han har småopgaver herhjemme som vi gør sammen. Han og storebror skiftes til opgaver med at hjælpe med at tømme opvasker, hjælpe med vasketøj og dække bord, hvis de vil. Vi rydder også op på værelset inden historietid, og det er så en skal-opgave, som der som regel ikke er de store protester over. Begge vi voksne har meget fokus på at fortælle ham, hvor glade vi er for hans hjælp. Så han har en tydelig rolle i familien, og virker glad nok 90% af tiden.
Det er de sidste 10%, hvor den er gal, at jeg synes det kammer helt over, når han bliver så fysisk og langer ud efter andre. Det er bare ikke i orden. Jeg har prøvet lidt forskelligt; fjerne ham fysisk fra situationen, snakke om det, blive gal, ignorere det og i stedet være obs på den gode opførsel, men jeg har ikke rigtig fundet noget, der virker særlig godt for ham. Hvordan håndterer jeg hans raserianfald og "hævn-togter" bedst?
Kærlig hilsen
Rikke