Mor rejser

8. november 2011

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Mor rejser

Hej Helen.

Mit spørgsmål drejer sig primært om min søn på 15 mdr - men min datter på 5½ er selvfølgelig også påvirket af situationen. Tager mine børn skade af, at jeg relativt ofte skal rejse væk fra dem pga mit arbejde?

Jeg skiftede job for 2½ år siden fordi, jeg var i et job, hvor jeg var begyndt at have lidt for meget rejseaktivitet - ca hver anden måned skulle jeg afsted mindst en uge ad gangen. Min ældste datter var på det tidspunt mellem 2-3 år, og både min mand og jeg kunne mærke at det gik hårdt ud over hende, og hun havde, trods alderen, svært ved helt at forstå, at jeg jo kom tilbage igen. Jeg var væk tre gange inde jeg fik skiftet job.

Nu har mit nuværende job i mellemtiden udviklet sig til at involvere mere og mere rejseaktivitet...

Jeg har utrolig svært ved at efterlade især den lille - han kan jo ikke forstå at jeg kommer igen og vi kan ikke forklare ham det! Den store er ked af, at jeg skal rejse, men vi kan snakke om det og jeg bruger et tip, jeg læste herinde engang, med at skrive et brev til hende per dag jeg er væk, som hun får læst op hver aften af far - en stor succes. Derudover kan vi jo snakke i telefon og på skype (når hun har lyst) og når jeg er hjemme igen kan jeg "kompensere" ved at lave noget med hende, tage en fridag og lign. Men den lille... pyha! Det føles så forkert!

Jeg var væk en uge, da han var knap et år - der var far på sommerferie hos bedsteforældrene med ungerne og han lod sig ikke mærke med noget. Så var jeg væk her i september (da han var 13 mdr) fire dage - og han gik rundt og ledte efter mig, bankede på døre, peb, kaldte og har siden været meget "mor-syg" og vil helst følge i halen på mig overalt, når vi er hjemme (han er ok med at blive afleveret i vuggestue - der har han det heldigvis rigtig rigtig godt!). Der er ingen tvivl om, at han nu er så stor, at han fornemmer og forstår min tilstedeværelse - og det modsatte - på en hel anden måde.

Min mand og jeg har begge været meget på banen overfor begge børn - min mand tog barsel med G. fra han var 8 mdr-11 mdr og kørte ham ind ...

Annonce

... i vuggestue. Så de har et godt og tæt forhold. G. er en tryg dreng, der hviler i sig selv (også i følge hans pædagoger) og han er glad og fuld af gå-på-mod - dog lidt mindre udadvendt end vores store pige.

Mine tanker går simpelthen på, hvor meget skade han tager af, at jeg gang på gang svigter ham på den måde - han bliver jo glad og lettet, når jeg kommer hjem - men så smutter jeg igen osv. Jeg tænker på kort sigt, ift om han vil blive mere utryg i sin hverdag - men jeg tænker også på langt sigt, ift selvværd og følelsen af, at dem han elsker er der for ham...Jeg er i et kæmpe dilemma fordi jeg ikke bare lige kan finde et nyt job (og er glad for min job generelt) - rejseaktiviteten giver dog ikke så meget bonus, hverken i form af mere fritid eller løn. Så det er en høj pris, han betaler for mit arbejde, synes jeg... Jeg har fortalt min chef at det ikke er "med min gode vilje", men der er ikke nogle indlysende løsninger på det.

Fakta: Indtil december næste år skal jeg være væk tre-fire gange i en hel arbejdsuge ad gangen (ca hvert kvartal) PLUS måske 10 rejser hvor jeg er væk 3 nætter (fx man-tors). Jeg kan skubbe lidt rundt på datoer osv og forsøge at lægge nogle af rejserne ifm ferie, hvor far og ungerne kan være sammen med bedsteforældre og lign (de bor langt væk) - men det ændrer ikke på at det dels bliver hårdt for far, dels må være helt uforståeligt for vores ellers trygge dreng. Mormor kan komme og være hos os nogle af de gange, hvor jeg er væk en uge, men hun arbejder stadig deltids...

Vi har snakket med vuggestuen om det og de får naturligvis at vide, når far er "alene hjemme" så de evt kan give lidt ekstra omsorg - sidst jeg var væk kunne de godt mærke på G., at han var lidt mere pjevset end normalt. Men det ligger dybt i mig, at man ikke rejser fra så små børn og pludselig befinder jeg mig igen i situationen, nu med barn nr 2...

Håber du kan belyse situationen fra et fagligt perspektiv - og du må gerne være så ærlig som muligt (du skal ikke "tage hensyn" til min situation, om jeg så må sige)

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!