Brev:
Social udvikling - 3 år, 2 mdr.
10. oktober 2011
Alder:
3 år, 2 mdr.
Social udvikling - 3 år, 2 mdr.
Hej Helen
Jeg vil gerne lige dele mine tanker og høre dine omkring den sociale udvikling vores datter går igennem. Vores datter er startet i børnehave og det har været en hård start, hvor hun har i starten ikke ville derhen. Først brugte hun energi på at lære pædagogerne at kende, så 2 udvalgte piger og nu kan hun vist alle navne. Hun har fundet en pige som er den bedste ven, men leger tit med flere forskellige. Især de større piger er jo meget spændende, og hun ser meget op til dem. Hun ved godt, at hvis hun får lov at lege med de store, så indordner man sig under deres leg og fordeling af roller :-)
Når det er lege med børn på hendes egen alder kan hun sagtens sige fra og komme med andre forslag.
På den ene side ser jeg hende som en uadvendt pige, som snakker meget og elsker opmærksomhed. I børnehaven sagde de, at de formentlig endnu ikke har set hendes fulde jeg (2 måneder siden start). Men på den anden side så synes jeg tit at starten kan være svær ved besøg ved både familie, venner og bekendte. Samtidig ville jeg også ønske, at hun viste sit "sande jeg" i børnehaven.
Når vi kommer et sted hen holder hun os altid i hånden, også selvom det er ved familien. Hun vil gerne give alle i familien knus, men holder sig til os den første halve time. Selvom hun f.eks. glæder sig helt vildt til at se sine ældre kusiner og fætre bliver hun genert, når de er der og ved næsten ikke, hvordan hun skal opføre sig. I de fleste sammenhænge leger hun fint med alle børn/kusiner/fætre uden os, men det er den første halve time (nogle gange lidt mere) som jeg tænker, om vi kan hjælpe hende med. Når den første optøning er overstået er der fuldt drøn på resten af tiden uden os.
Tror du det vil hjælpe at snakke situationen igennem inden, så hun bliver mere bevidst om sin egen reaktion? Måske give hende nogle værktøjer? Eller skal moren bare accepterer at sådan er hun:-)
Kan vi gøre noget for at hun begynder at føle sig mere tilrette i børnehaven?
Venlig hilsen
Forældrene