Social udvikling - 3 år, 2 mdr.

10. oktober 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

Social udvikling - 3 år, 2 mdr.

Hej Helen

Jeg vil gerne lige dele mine tanker og høre dine omkring den sociale udvikling vores datter går igennem. Vores datter er startet i børnehave og det har været en hård start, hvor hun har i starten ikke ville derhen. Først brugte hun energi på at lære pædagogerne at kende, så 2 udvalgte piger og nu kan hun vist alle navne. Hun har fundet en pige som er den bedste ven, men leger tit med flere forskellige. Især de større piger er jo meget spændende, og hun ser meget op til dem. Hun ved godt, at hvis hun får lov at lege med de store, så indordner man sig under deres leg og fordeling af roller :-)
Når det er lege med børn på hendes egen alder kan hun sagtens sige fra og komme med andre forslag.

På den ene side ser jeg hende som en uadvendt pige, som snakker meget og elsker opmærksomhed. I børnehaven sagde de, at de formentlig endnu ikke har set hendes fulde jeg (2 måneder siden start). Men på den anden side så synes jeg tit at starten kan være svær ved besøg ved både familie, ...

Annonce

... venner og bekendte. Samtidig ville jeg også ønske, at hun viste sit "sande jeg" i børnehaven.

Når vi kommer et sted hen holder hun os altid i hånden, også selvom det er ved familien. Hun vil gerne give alle i familien knus, men holder sig til os den første halve time. Selvom hun f.eks. glæder sig helt vildt til at se sine ældre kusiner og fætre bliver hun genert, når de er der og ved næsten ikke, hvordan hun skal opføre sig. I de fleste sammenhænge leger hun fint med alle børn/kusiner/fætre uden os, men det er den første halve time (nogle gange lidt mere) som jeg tænker, om vi kan hjælpe hende med. Når den første optøning er overstået er der fuldt drøn på resten af tiden uden os.

Tror du det vil hjælpe at snakke situationen igennem inden, så hun bliver mere bevidst om sin egen reaktion? Måske give hende nogle værktøjer? Eller skal moren bare accepterer at sådan er hun:-)

Kan vi gøre noget for at hun begynder at føle sig mere tilrette i børnehaven?

Venlig hilsen

Forældrene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor