Opdragelse og konsekvens

10. oktober 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Opdragelse og konsekvens

Hej igen

Jeg følger lige op med et spørgsmål om det med konsekvens i opdragelsen.

Jeg vil gerne være konsekvent - og synes også, at jeg er god til at fastholde nej, når jeg mener nej.

Jeg havde dog en situation i går, hvor det pludselig ikke var muligt - og hvad gør man så?

Konkret bestod situationen i, at jeg bad min 3 årige datter om selv at tage gummistøvler på, hvilket hun nægtede. Jeg sagde til hende, at vi ikke ville gå ud af døren, før hun selv havde taget dem på. Derefter gik jeg rundt og lavede lidt forskelligt, mens hun sad i gangen og skreg og hylede, fordi hun ville have mig til at gøre det for hende. Jeg var henover 20 minutter ude med jævne mellemrum og ...

Annonce

... bede hende tage støvlerne på, så vi kunne komme afsted.

Til sidst var kl. blevet så mange, at jeg ikke havde tid at vente mere, så der var jeg nødt til at give hende støvlerne på.

Hun endte jo med at få det, som hun ville have det, og holdt derfor rimelig hurtigt op med at tude....

Hvordan burde jeg lige have håndteret det og hvordan taler jeg med hende om det efterfølgende på en god måde?

Hun er i det hele taget ekstremt trodsig i øjeblikket. Er det alderen eller en eller anden form for reaktion på, at hun snart skal være storesøster. Jeg prøver ellers at inddrage hende meget, og rose hende og i det hele taget give hende meget opmærksomhed...

Med venlig hilsen
Claras mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.