Brev:
Opdragelse og konsekvens
10. oktober 2011
Alder:
3 år, 4 mdr.
Opdragelse og konsekvens
Hej igen
Jeg følger lige op med et spørgsmål om det med konsekvens i opdragelsen.
Jeg vil gerne være konsekvent - og synes også, at jeg er god til at fastholde nej, når jeg mener nej.
Jeg havde dog en situation i går, hvor det pludselig ikke var muligt - og hvad gør man så?
Konkret bestod situationen i, at jeg bad min 3 årige datter om selv at tage gummistøvler på, hvilket hun nægtede. Jeg sagde til hende, at vi ikke ville gå ud af døren, før hun selv havde taget dem på. Derefter gik jeg rundt og lavede lidt forskelligt, mens hun sad i gangen og skreg og hylede, fordi hun ville have mig til at gøre det for hende. Jeg var henover 20 minutter ude med jævne mellemrum og bede hende tage støvlerne på, så vi kunne komme afsted.
Til sidst var kl. blevet så mange, at jeg ikke havde tid at vente mere, så der var jeg nødt til at give hende støvlerne på.
Hun endte jo med at få det, som hun ville have det, og holdt derfor rimelig hurtigt op med at tude....
Hvordan burde jeg lige have håndteret det og hvordan taler jeg med hende om det efterfølgende på en god måde?
Hun er i det hele taget ekstremt trodsig i øjeblikket. Er det alderen eller en eller anden form for reaktion på, at hun snart skal være storesøster. Jeg prøver ellers at inddrage hende meget, og rose hende og i det hele taget give hende meget opmærksomhed...
Med venlig hilsen
Claras mor