At sætte grænser

3. oktober 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

At sætte grænser

Hej Helen

Jeg kunne god bruge dine tanker omkring det at sætte grænser.

Vi har en dejlig datter som blev 3 år i aug. Hun er en glad og livlig pige.
Hun er åben og omsorgsfuld. Hun er også en bestemt dame med temperament som ved hvad hun vil og kan sige fra.

Hun er enebarn, i den forstand, at hun har en halvstoresøster på 13 år som er hos os hver anden weekend. De to piger er meget glad for hinanden.

Min mand og jeg er meget forskellig. Jeg er den omsorgsgivende og indfølende der opdrager ud fra en intuitiv og empatisk fornemmelse af hvad det er mit barn har brug for. Det er meget vigtigt for mig at hun føler sig hørt og respekteret. Jeg har det svært hvis hun er meget frustreret og ked af det, har svært ved at finde egentlige grunde til at sig meget nej, men søger at finde alternative løsning. Kan være for længe om at få sagt nej, der hvor jeg faktisk mener det, fordi jeg for sent opdager at det er det jeg mener.

Min mand er kærlig, konsekvent, vedholdende og kraftfuld. Han siger oftere nej og holder ved.
Han oplever mig som eftergivende og blød. Mener at jeg lære vores datter at skrige sig til ting. Hvor jeg tænker at det er naturligt for alderen, at verden bryder sammen hvis der er noget man ikke må.

I konfliktsituationer eller andre situationer hvor hun bliver ked af det eller frustreret søger hun altid mig. Far dur selv ikke i de situationer. Omkring putning har jeg fået skabt et ritual hvor jeg sidder hos hende til hun sover (læser bøger 15 min., holder i hånd 5. min). Hun vil slet ikke acceptere at hendes far putter hende. Hvis vi prøver, skriger og græder hun i det uendelige. Og det kan jeg ikke holde ud, så det er udelukkende mig der putter. Når hun bliver passet ude er der ingen problemer med at falde i søvn uden mor.

Jeg har det egentlig ok med dette ...

Annonce

... putteritual, selvom det da kunne være rart at jeg kunne foretage mig noget alene en aften. Men far er frustreret og føler at jeg skaber en ulige rollefordeling mellem os. At jeg bliver ”den gode” og han den ”mindre gode”.
Har du lidt ord og tanker om det?

Og så lige en konkret situation, hvor jeg god kunne bruge et råd.
Vi har i øjeblikket en daglig konflikt ved aftensmadtid. Vores datter er meget hurtigt færdig med at spise og vil så gerne op til mig og sidde. Hun er træt og vil gerne putte. Jeg vil ikke sidde med hende, mens jeg selv spiser og siger derfor til hende, at jeg godt ved hun er træt og gerne vil putte hos mig, men at hun skal vente til jeg er færdig med at spise. Når jeg har sat hende fra mig flere gange, går hun om bag mig og river i mit hår og tøj. Jeg siger fra, først roligt, men bestemt. Det hjælper intet. Jeg tager fat i hende, kigger på hende og siger nej. Hun fortsætter. Jeg siger til hende, at hvis hun ikke stopper sætter jeg hende ind på værelset. Hun fortsætter. Jeg sætter hende ind på værelset (tæt ved køkkenet) med åben dør. Hun løber ud og river i mig igen. Griner ofte mens hun gør det. Det kan fortsætte mange gange. Også med hyl og skrig. Jeg ender nogle gange med at råbe og tage fat. Det fortsætter indtil jeg er tømt min tallerken og hun glad kommer og siger, ”nu er du færdig, så må jeg kommer op”. Og det kommer hun så…

Andre gange træder far til med sin mere faste og kraftfulde facon. Så skriger og græder hun inde på værelset, mens jeg spiser færdig.
Intet af det er særligt rart og en noget træls dagligt tilbagevendende begivenhed, trods sikkert meget almindelig. Jeg kunne dog godt bruge et råd til, hvordan jeg bedre får hende til at respektere mit nej uden denne kamp.

Tak for din tid.

Venlig hilsen

Endnu en mor der ønsker at gøre det rigtige

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre