Brev:
Ulykkelig pige
27. september 2011
Alder:
2 år, 4 mdr.
Ulykkelig pige
Hej Helen.
Først vil jeg gerne sige tak for det sidste svar jeg fik angående, hvordan jeg kunne snakke med Sofie om min mors død. Jeg synes vi er kommet godt igennem det, Sofie ved at Bedste ikke er her mere og en gang i mellem kigger vi på billeder og snakker om hende men Sofie virker til helt at have accepteret det.
Når det så er sagt er hun utrolig pylret for tiden, pludselig græder hun hver dag, når jeg skal aflevere hende i vuggestue. Nu er jeg begyndt at aflevere hende allerede klokken halv syv for der er ikke kommet ret mange børn, så der er en pædagog der kan sidde med hende mens jeg går. Det hjælper en lille smule, nogle dage kan de være heldige at de kan aflede hende men andre dage må jeg overrække et barn der er gået i flitsbue og så bare gå min vej. Pædagogerne mener at jeg skal gå selv om hun bliver ked af det og at hun hurtigt holder op med at græde. Jeg er ikke vild med det, men omvendt har jeg selv er erfaret at det ikke bliver bedre, hvis jeg selv trækker tiden ud, tværtimod vil jeg næsten sige. Hvad mener du om det?
Hjemme er dagen fyldt med små konflikter der bliver store inde i Sofies hoved. Et nej til en is om eftermiddagen kan få hendes verden til at bryde fuldstændig sammen og hun græder helt utrøsteligt i måske 10-15 minutter. Hun tigger og ber om at få sin sut, men jeg synes at når man er blevet 2 år er sutten til at sove med og til hvis man har slået sig. Men måske er det okay at give sutten her også? Hvis hun kunne ville hun gerne rende rundt med sutten i munden hele døgnet.
Andre konflikter opstår når der er regler der skal overholdes, hvis man ikke må gå i haven i bare tæer, eller sidde oppe på konfuret når der er varme gryder. Alle sammen ting som er logiske for os andre men som selvfølgelig er død uretfærdige i hendes verden.
Har du gode forslag til hvordan vi kan takle det her? jeg går ud fra det bare er en periode hun skal igennem, men vi skal selvfølgelig helst igennem det så godt som muligt.
Hun er også enormt kontakt søgende, vil helst være meget tæt på mig hele tiden. hendes far er meget væk på grund af arbjede i denne periode og jeg tænker det er det der gør hendes behov for at være tæt på mig større. Det er en kamp nogle gange at få hende til at sove uden at blive helt vildt ked af det, når vi går. Hvis hun skriger når vi går ud af døren til hendes værelse går det som regel over indenfor et halvt minut, det virker lidt som om hun lige skal prøve om det hjælper at skrige og når døren er helt lukket så holder hun sin mund. Vi lever med at det er sådan, men jeg ikke super tilfreds med det, jeg vil jo helst kunne lægge hende uden gråd af nogen slags.
Puh, der er mange småting i det her brev, men jeg tænker at de allesammen har lidt at gøre med hinanden, så derfor er de sendt i samme brev. Håber du har nogle gode forslag til hvordan vi kan få vores ellers søde og glade pige tilbage ;-) Det er jo selvfølgelig ikke skidt det hele, hun er også glad ind i mellem og kan lege alene og sammen med os.
Mange hilsner
Linda