Brev:
Inddragelse i børnhaven
7. september 2011
Alder:
4 år
Inddragelse i børnhaven
Hej Helen,
Jeg har brug for dine tanker omkring min 4 årige dreng og hans relationer i børnehaven.
Han er en glad og kvik dreng og hjemme er der ingen problemer. Han elsker sin familie, sin lillesøster på 3 mdr. og vi forsøger at give ham lige så meget opmærksomhed som hans søster. I familien siger alle at han er en harmonisk lille dreng, så det er jo dejligt.
Men hans institutionsliv er svært. Han startede i en børnehave, som ikke var god socialt. Han blev drillet. Det var der dog også andre der blev, men de var speciel ude efter ham, da han stak næsen frem og ikke var bange for at sige til/fra og at involvere sig. Jeg synes det er en positiv egenskab, men det er det åbenbart ikke altid. Sådan er han som væsen, glad og fuld af selvtillid. I dagplejen var han også altid glad og legede godt og disse gode egenskaber har han ført med sig i børnehaven. Det kan han dog ikke blive ved med at tære på, det skal vedligeholdes og det synes jeg ikke det bliver.
Nu er han så i en rigtig god børnehave, hvor de voksne er meget kompetente, men hårde, forstået på den måde, at de ikke griber ind i børnenes interne ”hakkeorden”. Det må børnene selv løse, er pædagogernes opfattelse.
Hans problem er, at han er 3´er. I og med at han startede et nyt sted (det skal siges, at vi for ½ år siden af andre årsager flyttede til en anden by og at han er startet et nyt sted) har han svært ved at finde ind i gode relationer. Det er en lille børnehave med en gruppe på syv, 4 årige drenge. De er tæt knyttet 2 og 2 fra tiden i dagplejer og naboskab privat, og dermed er vores søn det tredje hjul altid. Han siger ofte til os, at han fx gerne vil tidligt i børnehave, for så kan han nå at lege med en af dem inden deres bedste ven kommer.
De er også begyndt at sige ting som ”din bluse er grim” og sådan noget. Jeg tror det er fordi han kæmper for en plads og nogen føler sin position truet, så siger de sådan nogle ting.
Vi ønsker ikke at ødelægge de andres gode relationer, men bare at vores søn skal inddrages lidt mere.
Har du nogen forslag til hvad vi gør ved sådan en situation? Jeg synes det tærer på hans selvtillid og hans gode humør og han kæmper virkelig en kamp med sig selv, om at være god nok. Ingen kan jo holde til at være nr. 3 altid. De andre kan sådan set godt lide ham, men det er jo ikke nok. De skal også inddrage ham.
Kærlig hilsen
Katja