Inddragelse i børnhaven

7. september 2011

Kategori:
Alder:
4 år

Inddragelse i børnhaven

Hej Helen,

Jeg har brug for dine tanker omkring min 4 årige dreng og hans relationer i børnehaven.

Han er en glad og kvik dreng og hjemme er der ingen problemer. Han elsker sin familie, sin lillesøster på 3 mdr. og vi forsøger at give ham lige så meget opmærksomhed som hans søster. I familien siger alle at han er en harmonisk lille dreng, så det er jo dejligt.

Men hans institutionsliv er svært. Han startede i en børnehave, som ikke var god socialt. Han blev drillet. Det var der dog også andre der blev, men de var speciel ude efter ham, da han stak næsen frem og ikke var bange for at sige til/fra og at involvere sig. Jeg synes det er en positiv egenskab, men det er det åbenbart ikke altid. Sådan er han som væsen, glad og fuld af selvtillid. I dagplejen var han også altid glad og legede godt og disse gode egenskaber har han ført med sig i børnehaven. Det kan han dog ikke blive ved med at tære på, det skal vedligeholdes og det synes jeg ikke det bliver.

Nu er han så i en rigtig god børnehave, hvor de voksne er meget kompetente, men hårde, forstået på den måde, at de ikke griber ind i børnenes interne ”hakkeorden”. Det må børnene selv løse, er pædagogernes ...

Annonce

... opfattelse.

Hans problem er, at han er 3´er. I og med at han startede et nyt sted (det skal siges, at vi for ½ år siden af andre årsager flyttede til en anden by og at han er startet et nyt sted) har han svært ved at finde ind i gode relationer. Det er en lille børnehave med en gruppe på syv, 4 årige drenge. De er tæt knyttet 2 og 2 fra tiden i dagplejer og naboskab privat, og dermed er vores søn det tredje hjul altid. Han siger ofte til os, at han fx gerne vil tidligt i børnehave, for så kan han nå at lege med en af dem inden deres bedste ven kommer.

De er også begyndt at sige ting som ”din bluse er grim” og sådan noget. Jeg tror det er fordi han kæmper for en plads og nogen føler sin position truet, så siger de sådan nogle ting.

Vi ønsker ikke at ødelægge de andres gode relationer, men bare at vores søn skal inddrages lidt mere.

Har du nogen forslag til hvad vi gør ved sådan en situation? Jeg synes det tærer på hans selvtillid og hans gode humør og han kæmper virkelig en kamp med sig selv, om at være god nok. Ingen kan jo holde til at være nr. 3 altid. De andre kan sådan set godt lide ham, men det er jo ikke nok. De skal også inddrage ham.

Kærlig hilsen
Katja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor