Brev:
Søskendeforhold, knap 5 år
1. september 2011
Alder:
4 år, 9 mdr.
Søskendeforhold, knap 5 år
Kære Helen
Storesøster er nu knap 5 år og tvillingesmåsøstrene knap 3 år. Er lidt bekymret for den store, for hun er meget stille og tilbageholdende, hvorimod begge de små har rundsav på albuerne. Hun duer ikke til at sige fra overfor dem, men begynder i stedet at græde, hvis de driller eller på anden måde generer hende. Hun græder meget let derhjemme. Tænker, at hun måske hører til de meget sensible børn.
I børnehaven trækker hun sig også og er tilbageholdende. Hun er meget vellidt af de andre børn, og pædagogerne siger, at på tomandshånd er hun åben og snakkende. Så der burde vel ikke være grund til bekymring, men det er vel ikke sundt at lade sig tyrannisere af småsøstrene. Hvis vi ikke er meget opmærksomme ved aftenbordet, styrer de to små hele samtalen, og den store får ikke en chance.
Har du et forslag til at gøre hende stærkere? Kommer det mon med tiden. Et lille eksempel: Hvis nogle voksne, hun ikke kender godt, snakker til hende, kan mundvigene begynde at dirre og kort efter triller tårerne.
Undskyld det er så rodet skrevet.