Brev:
3 årig med tøjproblemer
27. august 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
3 årig med tøjproblemer
Kære Helen,
Vi har netop læst dine mange gode svar og råd og håber du også har et par guldkorn til os vedr. vores dejlige søn Oliver.
Vi er en familie med far, mor og storesøster 14 år samt Oliver..
Oliver bliver 3 år i november og er en glad og velfungerende dreng som har udviklet sig normalt og harmonisk fra fødsel. Han har et stærkt sind, er meget selvstændig og leger uden problemer med børn der er en del ældre end ham selv.. Han er klog og hurtig i sin opfattelse af situationer og samtidig en meget kærlig og empatisk dreng.
Har aldrig slået andre børn eller været problematisk i sin tilgang til nye situationer omkring ham.
Alt i alt en rigtig dejlig og sjov lille mand..
Men.. i løbet af maj-juni fik han en dille med at hive op i ærmerne på sine langærmede trøjer/bodystocking.. og havde sågar travlt med at vores langærmede trøjer også skulle hives op. Snart ville han kun have kortærmet t-shirts og bodystocking på og vi er pt i en situation hvor Oliver kun vil have 3 udvalgte t-shirts og bukser på.
Selv i 25 graders varme.. kun bukser og ikke shorts. Ej heller hjemmesko mere og kun de samme par støvler når han skal ud..Han vil heller ikke have jakke eller trøje på mere.. kun dunvest!
Oliver bruger stadig sut og ble.
Vi har prøvet flere gange at være konsekvente med at vi bestemmer tøjet efter vejret og det har blot resulteret i en grædende men stålfast dreng der ikke giver sig. Her til aften endnu en scene om sovetøj og over 1 times gråd og vrede, hvor vi prøvede at tale ham til rette med forståelse og anerkendelse af hans ønsker. Vi endte med at hente den beskidte t-shirt fra vasketøjskurven og Oliver lagde sig på puden med et smil og godnatkys.
Vi ved godt at Oliver muligvis er et helt normalt 3-årigt barn, men trænger sådan til at få nogle råd om hvordan vi kan handle bedre i situationerne samt hvordan vi får varmt tøj på ham igen.. Og hører gerne at der er andre 3-årige ligesom ham..
Vores frygt er selvfølgelig at der kan være nogle "tics" omkring Olivers opførsel der er tvangsbetonet eller ikke er normale. Og hvad vi så skal gøre herfra..?
Vi ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Olivers mor