Ulvetime?

23. august 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 8 mdr.

Ulvetime?

Kære Helen

Tak for dit sidste svar, det var rigtig rart at få set på tingene udefra!

Vi arbejder meget på ikke at skælde vores dreng ud og at rumme hans mange følelser og udfordringer.

Vi har især en udfordring hver eneste eftermiddag, når vi skal hjem fra børnehave. Det er lige meget om vi henter tidligt eller sent. Vi afleverer ham mellem 8.30 og 9, og henter igen mellem 15 og 16. Det er dog især et problem når de har været i udflytterbus (hver 3. uge).

Han insisterer på at cykle til og fra børnehave (vi bor ca. 10 min. derfa), og der er sjældent problemer derned, selvom han stadig er i gang med at lære, og gerne vil have at vi sætter ham i gang, hver gang han har stoppet.

Når vi skal hjem igen løber bægeret over. Han bliver meget ophidset/ked af det flere gange inden vi når hjem. Han kalder os meget grimme ting, råber af alt og alle. Vi prøver at svare så neutralt som muligt når han råber og skriger, men lige meget hvad, bliver han øjensynligt meget provokeret af vores ...

Annonce

... tilstedeværelse/svar. Han føler sig misforstået selvom vi godt kan se at det er svært med cyklen/der er en dame i vejen på fortovet/vi går den forkerte vej (selvom det var den vej hans selv ønskede at gå) og nogen gange drillet når vi stille og roligt hjælper ham på vej. Vi prøver at svare stille og roligt uden for mange ord eller optrappende sprog, at lukke diskussioner/vredesudbrud hurtigt. Når vi endelig kommer hjem falder han oftest helt ned foran fjernsynet. men det er selvsagt meget udmattende for den der henter og det er også synd for ham at han skal blive så vred.

Han kommer i seng 19.15- 19.30 og sover næsten altid inden kl 20. Han vågner igen ca. 6.30-7, stille og roligt af sig selv. Hvis han kommer senere i seng er det næsten altid lig med store humørsvingninger.

Som vi ser det kan han slet ikke overskue det når dagen er forbi, og vi skal hjem. Hvad enten vi går eller cykler. Har du et par gode råd til hvad vi kan gøre for at afhjælpe hans frustrationer om eftermiddagen?

Hilsen cykelmor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to