Brev:
Ulvetime?
23. august 2011
Alder:
4 år, 8 mdr.
Ulvetime?
Kære Helen
Tak for dit sidste svar, det var rigtig rart at få set på tingene udefra!
Vi arbejder meget på ikke at skælde vores dreng ud og at rumme hans mange følelser og udfordringer.
Vi har især en udfordring hver eneste eftermiddag, når vi skal hjem fra børnehave. Det er lige meget om vi henter tidligt eller sent. Vi afleverer ham mellem 8.30 og 9, og henter igen mellem 15 og 16. Det er dog især et problem når de har været i udflytterbus (hver 3. uge).
Han insisterer på at cykle til og fra børnehave (vi bor ca. 10 min. derfa), og der er sjældent problemer derned, selvom han stadig er i gang med at lære, og gerne vil have at vi sætter ham i gang, hver gang han har stoppet.
Når vi skal hjem igen løber bægeret over. Han bliver meget ophidset/ked af det flere gange inden vi når hjem. Han kalder os meget grimme ting, råber af alt og alle. Vi prøver at svare så neutralt som muligt når han råber og skriger, men lige meget hvad, bliver han øjensynligt meget provokeret af vores tilstedeværelse/svar. Han føler sig misforstået selvom vi godt kan se at det er svært med cyklen/der er en dame i vejen på fortovet/vi går den forkerte vej (selvom det var den vej hans selv ønskede at gå) og nogen gange drillet når vi stille og roligt hjælper ham på vej. Vi prøver at svare stille og roligt uden for mange ord eller optrappende sprog, at lukke diskussioner/vredesudbrud hurtigt. Når vi endelig kommer hjem falder han oftest helt ned foran fjernsynet. men det er selvsagt meget udmattende for den der henter og det er også synd for ham at han skal blive så vred.
Han kommer i seng 19.15- 19.30 og sover næsten altid inden kl 20. Han vågner igen ca. 6.30-7, stille og roligt af sig selv. Hvis han kommer senere i seng er det næsten altid lig med store humørsvingninger.
Som vi ser det kan han slet ikke overskue det når dagen er forbi, og vi skal hjem. Hvad enten vi går eller cykler. Har du et par gode råd til hvad vi kan gøre for at afhjælpe hans frustrationer om eftermiddagen?
Hilsen cykelmor