Brev:
Kan selv, vil selv
22. august 2011
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kan selv, vil selv
Kære Helen,
Vi er, som mange andre forældre, nået til den spændende, og meget udfordrende, 2 års alder med Simon, derfor sender jeg dig en sommer hilsen, i håb om at du kan hjælpe os lidt ind på det rette spor igen :o)
Simon er den gladeste lille dreng..
Meget snaksagelig, spørger til alt, vil være med i alt, og "kan" alt (mener han selv)..
Hovedparten af tiden er han glad, og leger godt, også alene..
Han bruger ikke sin tid foran tv'et, men leger meget, tegner, synger, og er generelt meget kreativ..
MEN fra det glade øjeblik oplever vi tit, at der sker et voldsomt stemningsskift, til at han blive totalt frustreret, "rasmus" modsat, og voldsomt grædende..
Det sker når Simon ikke vil det vi vil..
Han vil selv bestemme, og selv vælge hvor og hvornår tingene skal gøres..
Vi sætter skam grænser, men når han går helt i opløsning, er det svært at vide om det er rigtigt det vi gør..
Eksempelvis har vi aldrig haft de store problemer med at få Simon til at sidde ved bordet når vi skal spise, hvor meget han spiser må han selv om, men har har da siddet der..
Nu oplever vi tit, at han nægter at sætte sig ved bordet.. Det er værst ved morgenmaden, men det sker også ved aftensmaden..
Hvad stiller vi op med det..??
Vi har prøvet alle mulige tænkelige øvelser, men det, der virker bedst er at bare lade ham være, og så sker der så det, at når vi er færdige med at spise, SÅ vil han pludselig gerne ha mad..!!
Det synes vi er en dårlig vane, men vi aner ikke hvordan vi skal bryde den – vi kan jo ikke tvinge ham op på stolen – eller skal vi det..??
Så er Simon utrolig far "syg".. Far kan alt og kan KUN bruges ;o)
Det er ok for mig, for jeg kan mærke at han også vil mig, det er meget meget hårdt for far.. Han er hele tiden på, og skal hele tiden med, ellers bliver Simon meget ked af det..
Hvor meget skal vi give efter for det..
Jeg vil lige sige at far har altid været der for ham, det er ikke sådan at han har et job som tager hans tid..
Far aflevere næsten altid om morgenen, og jeg henter..
Vi skiftes til at putte, men far bader..
Simon har det faktisk bedst, hvis han får lov til at bestemme selv, og lege, men driller det ham, flyver han op i en spids, og bliver meget frustreret, og ked af det – og så kalder han "min far, min far, min far" – og jeg forsøger at hjælpe, så duer jeg ikke, selvom jeg prøver..
Når far så ikke er hjemme, så er jeg absolut god nok, så er han helt fokuseret på mig, og ikke noget med at pive efter far :o)
Simon er sikkert helt normal, jeg har læst lidt om "the terrible twoes", men vi har behov for lidt hjælp til netop vores situation ;o)
Glæder mig til at høre fra dig
Knus fra Simon og forældre