Kan selv, vil selv

22. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Kan selv, vil selv

Kære Helen,

Vi er, som mange andre forældre, nået til den spændende, og meget udfordrende, 2 års alder med Simon, derfor sender jeg dig en sommer hilsen, i håb om at du kan hjælpe os lidt ind på det rette spor igen :o)

Simon er den gladeste lille dreng..
Meget snaksagelig, spørger til alt, vil være med i alt, og "kan" alt (mener han selv)..

Hovedparten af tiden er han glad, og leger godt, også alene..
Han bruger ikke sin tid foran tv'et, men leger meget, tegner, synger, og er generelt meget kreativ..

MEN fra det glade øjeblik oplever vi tit, at der sker et voldsomt stemningsskift, til at han blive totalt frustreret, "rasmus" modsat, og voldsomt grædende..

Det sker når Simon ikke vil det vi vil..
Han vil selv bestemme, og selv vælge hvor og hvornår tingene skal gøres..
Vi sætter skam grænser, men når han går helt i opløsning, er det svært at vide om det er rigtigt det vi gør..

Eksempelvis har vi aldrig haft de store problemer med at få Simon til at sidde ved bordet når vi skal spise, hvor meget han spiser må han selv om, men har har da siddet der..
Nu oplever vi tit, at han nægter at sætte sig ved bordet.. Det er værst ved morgenmaden, men det sker også ved aftensmaden..
Hvad stiller vi op med det..??
Vi har prøvet alle mulige tænkelige øvelser, men det, der virker bedst er at bare lade ham være, ...

Annonce

... og så sker der så det, at når vi er færdige med at spise, SÅ vil han pludselig gerne ha mad..!!
Det synes vi er en dårlig vane, men vi aner ikke hvordan vi skal bryde den – vi kan jo ikke tvinge ham op på stolen – eller skal vi det..??

Så er Simon utrolig far "syg".. Far kan alt og kan KUN bruges ;o)
Det er ok for mig, for jeg kan mærke at han også vil mig, det er meget meget hårdt for far.. Han er hele tiden på, og skal hele tiden med, ellers bliver Simon meget ked af det..
Hvor meget skal vi give efter for det..
Jeg vil lige sige at far har altid været der for ham, det er ikke sådan at han har et job som tager hans tid..
Far aflevere næsten altid om morgenen, og jeg henter..
Vi skiftes til at putte, men far bader..

Simon har det faktisk bedst, hvis han får lov til at bestemme selv, og lege, men driller det ham, flyver han op i en spids, og bliver meget frustreret, og ked af det – og så kalder han "min far, min far, min far" – og jeg forsøger at hjælpe, så duer jeg ikke, selvom jeg prøver..
Når far så ikke er hjemme, så er jeg absolut god nok, så er han helt fokuseret på mig, og ikke noget med at pive efter far :o)

Simon er sikkert helt normal, jeg har læst lidt om "the terrible twoes", men vi har behov for lidt hjælp til netop vores situation ;o)

Glæder mig til at høre fra dig

Knus fra Simon og forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder