Er det trodsalderen?

31. juli 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Er det trodsalderen?

Kære Helen.

Jeg skriver til dig, da jeg ikke længere aner, hvad jeg skal gøre mht. min søn Andreas. han er igennem det sidste år begyndt at blive meget hysterisk, og når man stiller krav til ham bliver han hurtigt sur, svare igen, begynder at grine, eller bliver meget ked af det.

Børnenes far og jeg gik fra hinanden for 1½ år siden, og siden da har det været meget tumult for Andreas, både med flytning pga. lejlighed, men også med flytning af dagpleje, da den første dagplejemor blev gravid og blev nødt til at gå af efter 1 måned Andreas havde været der, og blev derfor sat i en anden, hvilket han blev rigtig glad for. Andreas har ikke set sin far i et år, da han valgte at lade være med at komme og hente sine børn.

Der er ingen tvivl om at Andreas savner ham, men faktisk ikke ved hvem han er. På det punkt ved jeg ikke, hvad jeg skal sige når han har spurgt, hvor hans far er henne. Min kæreste flyttede ind hos os i starten af denne månede og der er ingen tvivl om at Andreas er rigtig glad for ham, og går og kalder ham for far.

Det korte af det lange er Andreas altid har været hurtigt fremme i skoene, han gik da han var 8 måneder og snakkede rent da han var lige knap 2. Men bare generelt er han meget langt fremme i skoene, og han er begyndt at blive meget stædig, svare ...

Annonce

... igen når man irettesætter ham, bliver meget nemt sur, eller ked af det. han kan ikke sætte sig ned og lege i 5 minutter, når der er gået max 3 min er hele hans værelse væltet rundt, hans reol med legetøj er væltet, madrassen er taget af hans seng, hans tøjskab er ryddet og så går han bare videre til enten vores soverværelse eller hans lillebrors værelse.

Jeg bedte i december om at få sundhedsplejerske på da det var en kamp at få ham til at sove hver aften. Jeg kunne ofte bruge 4 timer på at sidde og holde ham i hånden, jeg fulgte alle råd mht. opdragelse og råd om hvordan jeg kunne få ham til at sove selv men intet hjalp. Vi har nu prøvet alt ligefra at sidde stille og fortælle ham hvorfor han skal hjælpe med at ryde op eller hvad det nu kan være, til at han er røget i skammekrogen, hvilket han bare syntes er sjovt.

Jeg har siden børnenes far og jeg fik fra hinanden været god til at give mig, da jeg synes det var synd for Andreas.

Jeg er nu nået der til hvor jeg selv begynder at blive ked af at skulle skælde ud og irettesætte hele tiden, og faktisk ikke aner hvad jeg skal gøre, jeg frygter lidt hans lillebror lære de ting Andreas gør nu, og at Andreas bliver mere ustyrlig jo ældre han bliver.

Hvad kan man gøre for at han bedre vil lytte til en?

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder