Brev:
Tilknytning - mor skal!
28. juni 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Tilknytning - mor skal!
Hej Helen
Jeg skriver angående et tema, som fylder rigtig meget i vores familie, og som er ved at hyle både mor og far helt ud af den.
Vores datter har i lang tid nu haft en "moar-gøre-fase"; det vil sige at hun nægter at lade sin far gøre alle de ting der handler om pleje: bad, bleskift, tandbørstning. Det samme gælder putning og nu også det at følge i vuggestuen, som mor bruger megen tid og energi på, mens far ikke kan få lov.
De to har ellers et godt forhold til hinanden, og når det kommer til at lege og lave sjov og ballade, er far bare den bedste. Vi er kommet ind i en ond cirkel, hvor det ender med at det er mor der gør de nævnte ting, for at undgå kæmpe konflikter og kriser og få hverdagen til at køre. På den måde får hun jo mindre og mindre erfaring med at far også godt kan gøre de ting. Det er sådan at vi begge to indimellem tager væk hjemmefra hver især. Min mand er ved at tage en uddannelse, hvor han med et par måneders mellemrum er væk op til en uge ad gangen - uden nogen større reaktion fra vores datter. Da jeg derimod for nylig tog på en weekend-tur, savnede hun mig frygteligt og græd rigtig meget.
Nu er mit spørgsmål hvad mon der sker for vores datter psykologisk set for tiden - er det en almindelig fase, eller kan det have noget med vores tilknytning eller måde at håndtere hende på.
Jeg ligger i den bløde ende af mødre- skalaen: er meget omsorgsfuld og kan have svært ved at se klart i forhold til hvor grænsen skal gå i forhold til, hvor meget jeg skal imødekomme hende i forhold til, hvornår jeg skal lytte til mine egne grænser, og så udsætte hende for en krise, hvis det er det der skal til.
Jeg nåede den i forhold til putningen her til aften, og vi lod min mand tage over efter at jeg havde læst og sunget godnatsang som sædvanligt. Men faktisk ligger hun derinde og græder på mig igen mens jeg skriver, og jeg tror ikke at mit moderhjerte kan holde til det ret meget længere.
Jeg ser frem til dit svar.
Med venlig hilsen