Tilknytning - mor skal!

28. juni 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Tilknytning - mor skal!

Hej Helen

Jeg skriver angående et tema, som fylder rigtig meget i vores familie, og som er ved at hyle både mor og far helt ud af den.

Vores datter har i lang tid nu haft en "moar-gøre-fase"; det vil sige at hun nægter at lade sin far gøre alle de ting der handler om pleje: bad, bleskift, tandbørstning. Det samme gælder putning og nu også det at følge i vuggestuen, som mor bruger megen tid og energi på, mens far ikke kan få lov.

De to har ellers et godt forhold til hinanden, og når det kommer til at lege og lave sjov og ballade, er far bare den bedste. Vi er kommet ind i en ond cirkel, hvor det ender med at det er mor der gør de nævnte ting, for at undgå kæmpe konflikter og kriser og få hverdagen til at køre. På den måde får hun jo mindre og mindre erfaring med at far også godt kan gøre de ting. Det er sådan at vi begge to indimellem tager væk hjemmefra hver især. Min mand er ved at tage en uddannelse, hvor han med et par måneders mellemrum er væk op til en uge ad gangen - ...

Annonce

... uden nogen større reaktion fra vores datter. Da jeg derimod for nylig tog på en weekend-tur, savnede hun mig frygteligt og græd rigtig meget.

Nu er mit spørgsmål hvad mon der sker for vores datter psykologisk set for tiden - er det en almindelig fase, eller kan det have noget med vores tilknytning eller måde at håndtere hende på.

Jeg ligger i den bløde ende af mødre- skalaen: er meget omsorgsfuld og kan have svært ved at se klart i forhold til hvor grænsen skal gå i forhold til, hvor meget jeg skal imødekomme hende i forhold til, hvornår jeg skal lytte til mine egne grænser, og så udsætte hende for en krise, hvis det er det der skal til.

Jeg nåede den i forhold til putningen her til aften, og vi lod min mand tage over efter at jeg havde læst og sunget godnatsang som sædvanligt. Men faktisk ligger hun derinde og græder på mig igen mens jeg skriver, og jeg tror ikke at mit moderhjerte kan holde til det ret meget længere.

Jeg ser frem til dit svar.

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)