Opdragelse - 21 mdr.

14. juni 2011

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Opdragelse - 21 mdr.

Hej Helen.

Tusind tak for din sidste besvarelse. Det var godt og brugbart.

Men når det kører på den ene front - så er der ofte knas i en anden. Sådan veksler det hele tiden :-)

Min søn begyndte at kravle da han var 8 mdr. Og det var også på det tidspunkt, at han begyndte at få "skæld ud" - det vil sige, at vi siger nej til nogle ting. Da han begyndte at kravle var vi forældre helt vild begejstrede. Når han gjorde noget som var uhensigtsmæssigt (f.eks. at tømme en reol for bøger), så sagde vi nej, aktiverede ham forgæves med noget andet m.m., men samtidig fik han også en masse smil, fordi vi synes han var SÅ dygtig, at han pludselig kunne alle de ting. Så de signaler vi har sendt har nok været modsatrettede. Men ikke i særlig lang tid. Vi blev hurtigt opmærksomme på det og har fokuseret på at øjne, stemmeleje og handling harmonerer sammen.

Problemet er bare, at det virker som om han har taget "evigt skade" af det. Hvis jeg siger nej til min søn, skælder ham ud eller vredt fjerner ham fra de drengestreger han har gang i - så griner han helt ned i storetåen. Jo mere vred jeg bliver jo mere glæde hos ham. Han bliver helt elektrisk, det bobler i hele hans krop - han synes bare, at det er sjovt! Og jeg bliver sindsyg af det. Og også flov - for jeg synes det er enormt respektløst. Hvad tror du, at jeg skal gøre for at ændre det?

Et andet problem vi har er, ...

Annonce

... hvordan vi skal takle hans frustrationsanfald. Hvis han ikke får sin vilje, eller hvis han ikke får ja med det samme el.lign. så kaster han sig ned på gulvet og banker hovedet ned i gulvet, eller ind i væggen, bordpladen, legesagerne, mors brystkasse, mors pande - you name it. Ofte slår han hovedet, så jeg kan se at det gør rigtig ondt. Så prøver jeg selvfølgelig af afværge for ham. Ellers snakker jeg med ham, trøster ham, forstår ham. Andre gange kilder jeg ham lidt - så er han hurtigt glad igen. Det jeg synes er mest svært er, at han er begyndt at slå mig, hvis han bliver sur og ikke han slå hovedet ned i gulvet.

F.eks. når han sidder på min arm før han skal i seng. Først slår han med flad hånd - nogle ordenlige klask. Jeg siger nej, holder hans arm og prøver at holde ham så han ikke har mulighed for at slå igen. Men så begynder han at slå med knytnæve og bide. Hmmm, jeg bliver rigtig ked af det og frustreret over ikke at vide hvad der er rigtigt at gøre? Hvis jeg sætter ham fra mig får jeg ham aldrig til ro og puttet, men det skal jeg måske gøre alligevel?

Er der nogen alarmklokker, der ringer hos dig vedr. vores søn eller ses det ofte hos børn/drenge i den alder?

Det skal lige siges, at problemerne primært er i forhold til mig - og ikke far. Og jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvad jeg gør forkert. Kan du gennemskue noget?

Venlig hilsen
Frustreret Mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne