Brev:
Opdragelse - 21 mdr.
14. juni 2011
Alder:
21 mdr.
Opdragelse - 21 mdr.
Hej Helen.
Tusind tak for din sidste besvarelse. Det var godt og brugbart.
Men når det kører på den ene front - så er der ofte knas i en anden. Sådan veksler det hele tiden :-)
Min søn begyndte at kravle da han var 8 mdr. Og det var også på det tidspunkt, at han begyndte at få "skæld ud" - det vil sige, at vi siger nej til nogle ting. Da han begyndte at kravle var vi forældre helt vild begejstrede. Når han gjorde noget som var uhensigtsmæssigt (f.eks. at tømme en reol for bøger), så sagde vi nej, aktiverede ham forgæves med noget andet m.m., men samtidig fik han også en masse smil, fordi vi synes han var SÅ dygtig, at han pludselig kunne alle de ting. Så de signaler vi har sendt har nok været modsatrettede. Men ikke i særlig lang tid. Vi blev hurtigt opmærksomme på det og har fokuseret på at øjne, stemmeleje og handling harmonerer sammen.
Problemet er bare, at det virker som om han har taget "evigt skade" af det. Hvis jeg siger nej til min søn, skælder ham ud eller vredt fjerner ham fra de drengestreger han har gang i - så griner han helt ned i storetåen. Jo mere vred jeg bliver jo mere glæde hos ham. Han bliver helt elektrisk, det bobler i hele hans krop - han synes bare, at det er sjovt! Og jeg bliver sindsyg af det. Og også flov - for jeg synes det er enormt respektløst. Hvad tror du, at jeg skal gøre for at ændre det?
Et andet problem vi har er, hvordan vi skal takle hans frustrationsanfald. Hvis han ikke får sin vilje, eller hvis han ikke får ja med det samme el.lign. så kaster han sig ned på gulvet og banker hovedet ned i gulvet, eller ind i væggen, bordpladen, legesagerne, mors brystkasse, mors pande - you name it. Ofte slår han hovedet, så jeg kan se at det gør rigtig ondt. Så prøver jeg selvfølgelig af afværge for ham. Ellers snakker jeg med ham, trøster ham, forstår ham. Andre gange kilder jeg ham lidt - så er han hurtigt glad igen. Det jeg synes er mest svært er, at han er begyndt at slå mig, hvis han bliver sur og ikke han slå hovedet ned i gulvet.
F.eks. når han sidder på min arm før han skal i seng. Først slår han med flad hånd - nogle ordenlige klask. Jeg siger nej, holder hans arm og prøver at holde ham så han ikke har mulighed for at slå igen. Men så begynder han at slå med knytnæve og bide. Hmmm, jeg bliver rigtig ked af det og frustreret over ikke at vide hvad der er rigtigt at gøre? Hvis jeg sætter ham fra mig får jeg ham aldrig til ro og puttet, men det skal jeg måske gøre alligevel?
Er der nogen alarmklokker, der ringer hos dig vedr. vores søn eller ses det ofte hos børn/drenge i den alder?
Det skal lige siges, at problemerne primært er i forhold til mig - og ikke far. Og jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvad jeg gør forkert. Kan du gennemskue noget?
Venlig hilsen
Frustreret Mor.