Brev:
Temperament - 2 år, 2 mdr.
10. juni 2011
Alder:
2 år, 2 mdr.
Temperament - 2 år, 2 mdr.
Hej Helen.
Tusind tak for dine svar ang. vores lille søn. Jeg skriver nu til dig vedr. vores datter, som er 2 år og 2 måneder.
Generelt er hun en glad pige, der trives. Hun blev storesøster for 4 måneder siden. Hun er i dagpleje. Elsker at lege med de andre børn og hun leger rigtig godt med dem. Hun er jo lige nu i en alder hvor hun vil alt selv, selvom det jo ikke altid lykkes.
Men hun har et voldsomt temperament og bliver meget hysterisk, hvis hun ikke får sin vilje. Hun skriger og slår og bliver rigtig rigtig ked af det. Dette oplever vi specielt hjemme. Hvis vi er i byen med hende er der intet og hun blir hverken sur eller ked af det.
Vi forsøger at snakke stille og roligt til hende og prøver at sige, at vi godt kan forstå det er træls for hende. Men hun er så ked af det, at hun vist slet ikke hører, hvad vi siger.
Ind imellem løber hun ud i gangen og sætter sig der og græder. Det skal siges, at dagplejemor altid har brugt det med, at børnene kunne sætte sig ud i gangen til de "blev gode igen"
Hvordan takler vi det bedst muligt ?
En anden ting er at hun konstant vil have en af os med rundt i huset. Kom kom kom siger hun. Hvis vi ikke lige kommer med det samme ender det på samme måde med at hun græder og bliver sur.
Det er jo ikke altid vi lige kan gå med hende, når det passer hende. Så hvad gør vi i den situation ?
Og så er hun ekstremt bange for lyde. Hun bliver oprigtig bange, kommer løbende og græder - og man kan se at hun virkelig er bange. Det kan være støvsuger, opvaskemaskine og endda elkedel der er tændt. og så siger hun "Fie bange for støvsuger".
Vi forsøger at vise hende tingene stille og roligt, men hun vil slet ikke ind i det værelse, hvis f.eks søtvsugeren står der selvom den ikke er tændt.
Er der andet vi kan gøre for at hjælpe hende, så hun ikke er så bange for de ting eller er det "bare" en periode hun skal igennem ?
Og så lige en ting mere :-) Mange gange når der er noget hun vil, siger hun det med sådan en pive stemme - sådan halvt grædende stemme. eller hvis der er ting vil prøver på, men det ikke rigtig lykkes for hende. Det kan være en smule træls at høre på i længden. Kan vi mon gøre noget for at få hende til at stoppe med det. Det føles lidt somom hun har lært, at hvis hun "græder" / piver, så får hun sin vilje. Muligvis har det også været sådan til tider. Simpelthen fordi vi ikke har orket at tage en "kamp" med hende.
Det blev til flere spørgsmål, men det hele hænger nok mere eller mindre sammen. Håber du har nogle råd til hvordan vi takler tingene bedst muligt.
Hilsen
Jette