Temperament - 2 år, 2 mdr.

10. juni 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Temperament - 2 år, 2 mdr.

Hej Helen.

Tusind tak for dine svar ang. vores lille søn. Jeg skriver nu til dig vedr. vores datter, som er 2 år og 2 måneder.

Generelt er hun en glad pige, der trives. Hun blev storesøster for 4 måneder siden. Hun er i dagpleje. Elsker at lege med de andre børn og hun leger rigtig godt med dem. Hun er jo lige nu i en alder hvor hun vil alt selv, selvom det jo ikke altid lykkes.

Men hun har et voldsomt temperament og bliver meget hysterisk, hvis hun ikke får sin vilje. Hun skriger og slår og bliver rigtig rigtig ked af det. Dette oplever vi specielt hjemme. Hvis vi er i byen med hende er der intet og hun blir hverken sur eller ked af det.

Vi forsøger at snakke stille og roligt til hende og prøver at sige, at vi godt kan forstå det er træls for hende. Men hun er så ked af det, at hun vist slet ikke hører, hvad vi siger.
Ind imellem løber hun ud i gangen og sætter sig der og græder. Det skal siges, at dagplejemor altid har brugt det med, at børnene kunne sætte sig ud i gangen til de "blev gode igen"

Hvordan takler vi det bedst muligt ?

En anden ting er at hun konstant vil have en af os med rundt i huset. Kom kom kom siger hun. Hvis vi ikke lige kommer med det samme ender det på samme måde med at hun græder og bliver sur.
Det er jo ikke altid vi lige kan gå ...

Annonce

... med hende, når det passer hende. Så hvad gør vi i den situation ?

Og så er hun ekstremt bange for lyde. Hun bliver oprigtig bange, kommer løbende og græder - og man kan se at hun virkelig er bange. Det kan være støvsuger, opvaskemaskine og endda elkedel der er tændt. og så siger hun "Fie bange for støvsuger".

Vi forsøger at vise hende tingene stille og roligt, men hun vil slet ikke ind i det værelse, hvis f.eks søtvsugeren står der selvom den ikke er tændt.
Er der andet vi kan gøre for at hjælpe hende, så hun ikke er så bange for de ting eller er det "bare" en periode hun skal igennem ?

Og så lige en ting mere :-) Mange gange når der er noget hun vil, siger hun det med sådan en pive stemme - sådan halvt grædende stemme. eller hvis der er ting vil prøver på, men det ikke rigtig lykkes for hende. Det kan være en smule træls at høre på i længden. Kan vi mon gøre noget for at få hende til at stoppe med det. Det føles lidt somom hun har lært, at hvis hun "græder" / piver, så får hun sin vilje. Muligvis har det også været sådan til tider. Simpelthen fordi vi ikke har orket at tage en "kamp" med hende.

Det blev til flere spørgsmål, men det hele hænger nok mere eller mindre sammen. Håber du har nogle råd til hvordan vi takler tingene bedst muligt.

Hilsen
Jette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor