Brev:
Adfærd - 5 år, 8 mdr.
4. juni 2011
Alder:
5 år, 8 mdr.
Adfærd - 5 år, 8 mdr.
Kære Helen.
Jeg skriver vedr. min søn N. på snart 6 år, som bor sammen med mig. Han ser sin far regelmæssigt. N. var blot 2,5 år da vi gik fra hinanden.
N. har en del venner i børnehaven og han trives. Han er en rigtig glad og omsorgsfuld dreng, der altid har smil på læben.
Men problemet med N. er, at han tit vil prøve grænser af både hjemme og i børnehaven. Jeg tænker er det normalt i en alder af snart 6 år, at prøve grænser af??
Han kan være flabet overfor pædagogerne, og hvis drengene griner af det han gør, kommer han i endnu højere gear, og så bliver han ved. Det er rigtig frustrerende. Jeg har snakket en del med ham omkring det, at han kommer i højere gear i og med at de andre drenge griner. Men hvordan kan jeg få ham til at stoppe med det???
Der har været 2 episoder, den ene episode var, da K. fra børnehaven havde slået O´s lillebrors ven. Og O. er N’s ven, så O. aftaler med N., at de skal slå K. pga. det han har gjort. Og den anden efter nogle dage, hvor O. og K. sloges i børnehaven, hvor N. så går hen og slår K. uden at han overhovedet er indblandet i situationen.
Her forleden dag gik en tilfældig mand forbi og så sagde han klaptorsk til ham, da han havde hørt det i tegnefilmen. Hvorfor siger han det til en tilfældig mand? Jeg spurgte ham indtil det, hvilket han begrundede med, at det blev sagt i en tegnefilm. Det er som om han opfatter grimme ord meget hurtigt, faktisk mere end budskabet i en tegnefilm fx at man ikke må lyve.
Det der er pudsigt, er at han sagtens kan rette på andre hvis de siger et grimt ord eller slår, men problemet er bare, at han selv gør det også.
I det ene tidspunkt kan han være den kærligste dreng omsorgsfuld, trøste andre børn hvis de er kede af det og ligefrem synge, at han elsker mig, og andre gange kan han være så strid og ligeglad og hvis han er utilfreds sige ”jeg hader dig og alle”. Jeg har forsøgt at snakke med ham omkring det han siger, og hvorfor han har det på den måde, og hvad han tænker på, men han er ikke så glad for at fortælle mig:/
Samtidig hvis vi er på indkøb (og det er ikke decideret efter børnehave) kan han være træls, altså han gider ikke holde sig til indkøbsvognen eller mig, men næh nej gå rundt i butikken, og her forleden dag løb han gennem butikken.
Jeg for første gang i år startet til håndbold, hvor jeg har tænkt, at han kan bruge sin krop på en anden måde. Men der kan han også sagtens fjolle, specielt når han træner med nogle drenge han kender fra sin fritid.
For at få ham på rette spor har jeg forsøgt med en del ting både time out, konsekvenser hvis han gør noget forkert, ignorere negativ/dårlig adfærd, (men så har jeg haft det problem, jamen hvad er det jeg kan ignorere?? – hvor langt kan han gå??). Derudover har vi lavet en liste sammen over de regler, som vi skal overholde såsom at snakke pænt, høre efter og slik kun en dag i ugen mv.
Jeg har endvidere læst bøger fra Maaholm sammen med N., som han faktisk interesserer sig for og kan godt se meningen i det når vi læser, men som sagt er problemet når han udenfor sammen med andre. Og hvis bogen lægger op til at vi snakke følelser, så er han ikke så glad for at snakke om sine egne følelser.
Jeg har læst en del bøger omkring opdragelse og dine svar til andre medlemmers indlæg, men synes ikke der er noget der virker.
Gennem læsning af bøger og andre indlæg herinde er jeg opmærksom på vigtigheden i, at ikke skælde ham ud men i stedet snakke med ham med respekt for ikke at skade hans selvværd. Men jeg synes jeg at det er svært at nå ind til ham når jeg vil forklare ham tingene og hvorfor det er forkert osv. han lukker bare af.
Jeg har forsøgt, at styrke det gennem, at fx rose de farver han bruger i sin tegning i stedet for at sig den er flot, få ham til at hjælpe mig med det daglige fx mad osv., samtidig er jeg meget opmærksom på at fortælle ham hvor meget jeg elsker ham osv.
Jeg er meget frustreret over situationen og kan ikke lade vær med konstant at tænke på hans adfærd. Det bekymrer mig meget for er bange for, at han ikke ændrer den adfærd. Så jeg har brug for redskaber til at få ham på rette spor.
Den bekymrede mor