Brev:
Lille frustreret mand
1. juni 2011
Alder:
17 mdr.
Lille frustreret mand
Hej Helen
Ja så skriver jeg til dig igen, da jeg nu igen er bekymret for vores søn på snart 17 måneder. Han har haft en lidt hård start på livet med kolik og kiss kids syndrom, men er nu færdig med behandlinger og på toppen. Vi har haft en rigtig god tid med ham her det sidste halve år, hvor han nu ikke har de store vanskeligheder mht. søvn. Han trives i sin hverdag med dagpleje osv.
I lørdags oplevede vi at han pludselig han ændrede karakter fra at være glad til at være meget pylret og blive meget frustreret og ked af det hvis vi sagde nej til noget.
Søndag valgte vi så at tage til vagtlægen, da jeg havde på fornemmelsen at han ikke havde det godt. Rigtigt nok havde han mellemørebetændelsen og fik så pencillin. Vi regnede med at hans pludselig ændrede adfærd skyldtes utilpasheden og smerten, men nu er vi i tvivl om det nu også er det.
I dag onsdag, 4. dag på pencillin er han stadig "sådan" så jeg har besluttet mig for at tage til vagtlægen med ham i morgen for at se om pencillinen virker. På den måde vil jeg kunne udelukke at hans adfærd skyldtes ubehag og smerter.
Det der undrer os er at dagplejen ikke oplever ham sådan. Men så snart vi er hjemme med ham hvad endten det er morgen eller aften, så kommer disse frustrationsanfald en efter en.
Det opstår ofte hvis ikke han lige får det han peger på, f.eks. kniven der ligger på bordet, blomsterpinden i urtepotten eller vores telefoner, ting vi af sikkerhedsmæssige grunde ikke tillader ham. Han sætter ofte i et skrig og laver en flitsbue eller smidder sig på gulvet, nogle gange bider han og slår også. Samme reaktion ses f.eks ved bleskift, tøjskift, tørrelse om munden efter mad osv. Vi forsøger at distrahere ham, give ham en anden ting osv men dette har ingen effekt.
Når han slår, bider eller smider med maden, siger vi bestemt nej og flytter ham fysisk. Jeg syntes vi passer på med ikke kun at sige nej, men også masser af ja og ros. Han har altid haft temperament men ikke i den grad og det undre os at det er kommet så pludseligt og at det ikke sker i dagpleje. Hvad tror du han pludselig ændrede adfærd over for os skyldtes? Det er svært ikke at tage det personligt...
Fortvivlede hilsner fra
Frida