Brev:
Hvad kan man forvente af én på 2 et halvt?
1. juni 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hvad kan man forvente af én på 2 et halvt?
Kære Helen.
Jeg har brug for råd angående vores sam-boeres 2,5 årige datter.
Vi er for nyligt flyttet sammen med en anden familie der har en søn på 4,5 år og en datter på 2,5 år. Vi selv har en datter der runder et år nu.
Min datter er selvfølgelig meget interesseret i og dybt fascineret af de to andre børn, og holder af at være i nærheden af dem og betragte især den yngstes lege, være tæt på hende og undersøge hendes legesager.
Pigen er dog i den meget besidderiske alder, og kan blive meget vred, ked af det og pylret hvis vores datter piller ved hendes legesager. Omvendt har hun dog ikke noget problem i at gå ind i vores ende af huset og tage vores datters legesager med op på sit eget værelse :)
Jeg har flere gange observeret hende spille nogle underlige spil, som jeg selv bliver meget provokeret af. Eksempelvis den dag min datter var på vej op ad trappen (hendes yndlingsbeskæftigelse lige pt) i de andres lejlighed. Pigen har værelse ovenpå og skyndte sig at sige, at min datter ikke måtte gå derind, hvorefter hun løb forbi hende på trappen og ind på værelset. Her stod hun i døråbningen og kiggede på, mens min datter kravlede opad, og da hun kom op, blev døren lukket. Min datter kravlede videre rundt på etagen og ind på storebroderens værelse, hvor hun fandt noget at pille i.
Lidt efter åbnes døren indtil pigens værelse, og hun står i døråbningen og kalder indsmigrende på min datter, som kravler ud af drengens værelse og hen mod hende. Men idet hun når hen til døren bliver den lukket for næsen af hende. Min datter vendte sig mod mig med et nærmest spørgende ansigtsudtryk og jeg tog hende og bar hende nedenunder, hvorefter den store pige kom ned lidt efter.
Jeg blev simpelthen så provokeret. Jeg bryder mig virkelig ikke om den slags julelege og mærkelige spil, men jeg kommenterede ikke på hændelsen. Kunne ikke finde ud af, hvad jeg skulle sige. Følte mig bare underligt tilpas – subtilt sat til vægs af en to-årig! Vi gik ind til os selv og fik noget frokost i stedet.
Et andet eksempel er fra i dag og derfor skriver jeg til dig, fordi jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg kan forvente af en pige på hendes alder.
Min datter og hun har leget i sandkassen. Min datter sidder på hjørnet af sandkassen, mens den store pige står op ved siden af hende. Så kommer storebror ud med noget træ og nogle søm og skruer, som han skal makke lidt med på kanten af sandkassen. Jeg tager sømmene og skruerne og siger til ham, at han skal passe på med at lægge dem i nærheden af min datter, for hun kan godt finde på at putte dem i munden. Og så lægger jeg dem om på den anden side af sandkassen. Han går ind i værkstedet for at hente noget mere at lege med, og jeg går kort om i urtehaven og er tilbage igen et lille minut efter.
Min datter sidder stadig hvor hun gjorde før, den store pige er på vej ind til sin mor, storebroren er stadig i værkstedet og da jeg kommer hen til min datter ser jeg, at der nu ligger en bunke søm og skruer lige mellem hendes ben.
Jeg har svært ved at forestille mig, at min datter selv er kravlet hen for at hente dem og derefter kravlet tilbage til samme sted med dem i hånden. Især da ikke på et minut. Det kan, i min optik, ikke ha’ været andre end den store pige, som har gjort det.
Og så bliver jeg sgu så vred. Jeg har ingen som helst erfaringer med børn på hendes alder, men jeg synes simpelthen det er så grænsesøgende en adfærd. Hun stod lige ved siden af, da jeg sagde, at der helst ikke skulle ligge sådan nogle søm og skruer ved siden af min datter, samtidig med at jeg fysisk flyttede dem væk fra hende. Og hvad gør hun... henter dem og lægger dem lige mellem hendes ben.
Hvorfor gør hun det? Mangler man evne til empati i den alder? Er det normalt at spille andre mennesker sådan nogle småpsykologiske puds, når man er i den alder? Ved hun godt at hun træder over stregen? Eller gør hun det bare for at se, hvad der sker? For at forstå, hvorfor jeg advarer storebroren om det?
Og hvad skal jeg stille op med det? Jeg føler mig så utroligt barnlig, når jeg bliver vred og ked af det? Hvordan skal jeg kommunikere med hende, når jeg jo lige har sagt, at min datter kan finde på at putte sømmene og skruerne i munden? Hvorfor forstår hun ikke det?
Det skal siges, at pigen er meget meget velartikuleret. Synger lange og indviklede sange. Har mange ord og er meget verbal. Kan tælle til ti og taler i lange hele sætninger og faktiske mere flydende end storebroren. Hun går, løber og danser helt uden problemer, har en veludviklet fantasi og tegner masser af tegninger. Spiser selv og går meget fint på potte. Hun er til gengæld helt ekstremt pylret og mor-syg. Og bliver meget tit ked af det. På mig virker meget af det hun gør også en smule ’uægte’, som om hun spiller en rolle... men det gør hun måske også, hvis hun er i gang med at finde ud af, hvem hun er...?
Nå, det blev en længere smøre, jeg håber du kan svare på nogle af mine mange spørgsmål. Foreløbig tak for din tid, og tak for en god og indsigtsgivende brevkasse. Jeg glæder mig til at læse dit svar og ønsker dig en dejlig sommer.
Kærlig hilsen
Julie.