Hidsighedsopgør - Nej!

24. maj 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Hidsighedsopgør - Nej!

Hej Helen,

Min 3 aarige dreng er – som den alder jo medfoerer – i hidsighedsperioder, nej-opgoer etc. – og jeg er i situationer hvor jeg ikke ved hvad og hvordan jeg bedst skal takle dem – der kommer et par episoder her, hvis du kan give et hint:

1. Morgen og aften – han vil ikke have toej af og nyt toej paa! – han piver og smaagrader, stritter i mod, laegger sig paa gulvet, vrider sig og siger nej, nej etc. – ofte opnaar jeg at faa toejet paa via historier, fortaellinger, snak om hvad vi skal idag af ”gode” ting, at man altid skal have toej paa etc. etc. – men en del gange ender det i stor diskussion, virkelige hidsighedsanfald etc. – og der ved jeg ikke hvordan jeg skal faa ham ”medgoerlig” igen... har du ideer??

2. Han slaar!! – han er begyndt at slaa ret meget og faktisk af og til haardt! Det startede som leg – dvs. vi laeste og saa Junglebogen og siden da – flere maaneder – vil han altid lege rollespil med jeg er tiger, du er Mowgli etc. og saa maa han slaa tigeren og goer det haardt! Der er ogsaa andre historier som han vil lege i rollespil med at slaa....!

Vi siger jo altid paent til ham at man ikke slaar, lytter han ikke kommer han i ”ene-samtale” ell. lign. – men mange gange, naar jeg er alene med ham og lillebror ender det ofte helt galt med graad, loeftede stemmer etc. og ja, jeg ved ikke ...

Annonce

... hvordan vi bedst faar ham bort fra at ville slaa – han forsoeger ogsaa at slaa lillebror af og til – og det er selvfoelgelig i situationer, hvor jeg f.eks. skifter lillebror, det er taet paa spisetid, de er traette og sultne og han vil ”have mig for sig selv”, saa gaar det ud over lillebror! Vi forklarer og forklarer at man ikke slaar – og jeg saetter ham af og til i ”ene-rum” for at taenke over det etc. – men hvad er dine ideer!!

3. Min mand er rigtig god til at tale ham til ”fornuft” og faa ham til at forstaa etc. (han er ikke dansker) men samtidig bruger han naesten altid noget med at ”hvis du goer dette nu, saa faar du en xxxx senere” eller ”du skal nu laegge dig til at sove alene og uden at kalde paa os, for saa i morgen kan vi bade i poolen” eller ”hvis vi rydder dette her op nu, saa faar du en varm kakao naar vi er faerdige” etc. – den slags ”noget for noget” aftaler – og jeg er saadan set enig og det fungerer ogsaa godt, for paa en god maade, faar det vores soen til at forstaa at man skal ”yde foer man kan nyde” og at der er ”kedelige” ting der skal goeres og saa paa et andet tidspunkt saa kan man nyde og lave sjove ting.... men samtidig er jeg lidt ”bange” for at det ender med at han altid vil forvente en form for beloenning naar vi beder ham om noget og lign.

– men hvad er dit input til denne form?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene