Brev:
Hidsighedsopgør - Nej!
24. maj 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hidsighedsopgør - Nej!
Hej Helen,
Min 3 aarige dreng er – som den alder jo medfoerer – i hidsighedsperioder, nej-opgoer etc. – og jeg er i situationer hvor jeg ikke ved hvad og hvordan jeg bedst skal takle dem – der kommer et par episoder her, hvis du kan give et hint:
1. Morgen og aften – han vil ikke have toej af og nyt toej paa! – han piver og smaagrader, stritter i mod, laegger sig paa gulvet, vrider sig og siger nej, nej etc. – ofte opnaar jeg at faa toejet paa via historier, fortaellinger, snak om hvad vi skal idag af ”gode” ting, at man altid skal have toej paa etc. etc. – men en del gange ender det i stor diskussion, virkelige hidsighedsanfald etc. – og der ved jeg ikke hvordan jeg skal faa ham ”medgoerlig” igen... har du ideer??
2. Han slaar!! – han er begyndt at slaa ret meget og faktisk af og til haardt! Det startede som leg – dvs. vi laeste og saa Junglebogen og siden da – flere maaneder – vil han altid lege rollespil med jeg er tiger, du er Mowgli etc. og saa maa han slaa tigeren og goer det haardt! Der er ogsaa andre historier som han vil lege i rollespil med at slaa....!
Vi siger jo altid paent til ham at man ikke slaar, lytter han ikke kommer han i ”ene-samtale” ell. lign. – men mange gange, naar jeg er alene med ham og lillebror ender det ofte helt galt med graad, loeftede stemmer etc. og ja, jeg ved ikke hvordan vi bedst faar ham bort fra at ville slaa – han forsoeger ogsaa at slaa lillebror af og til – og det er selvfoelgelig i situationer, hvor jeg f.eks. skifter lillebror, det er taet paa spisetid, de er traette og sultne og han vil ”have mig for sig selv”, saa gaar det ud over lillebror! Vi forklarer og forklarer at man ikke slaar – og jeg saetter ham af og til i ”ene-rum” for at taenke over det etc. – men hvad er dine ideer!!
3. Min mand er rigtig god til at tale ham til ”fornuft” og faa ham til at forstaa etc. (han er ikke dansker) men samtidig bruger han naesten altid noget med at ”hvis du goer dette nu, saa faar du en xxxx senere” eller ”du skal nu laegge dig til at sove alene og uden at kalde paa os, for saa i morgen kan vi bade i poolen” eller ”hvis vi rydder dette her op nu, saa faar du en varm kakao naar vi er faerdige” etc. – den slags ”noget for noget” aftaler – og jeg er saadan set enig og det fungerer ogsaa godt, for paa en god maade, faar det vores soen til at forstaa at man skal ”yde foer man kan nyde” og at der er ”kedelige” ting der skal goeres og saa paa et andet tidspunkt saa kan man nyde og lave sjove ting.... men samtidig er jeg lidt ”bange” for at det ender med at han altid vil forvente en form for beloenning naar vi beder ham om noget og lign.
– men hvad er dit input til denne form?
Hilsen