Venner og fjender

20. maj 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Venner og fjender

Hej Helen.

Jeg skriver til dig for at få endnu et af dine gode råd...:-)

Og denne gang handler det om vores søn på 3.3 år. Han er begyndt i børnehave (som du ved) og her var da han startede den eneste der kommer udefra. De andre gik blot videre fra vuggestuen. Vores nabos søn går der også og vores søn har søgt ham meget. Han har naturligvis været en del af en gruppe, som vores søn har forsøgt at blive en del af (det har han forsøgt på både hensigtsmæssige og uhensigtsmæssige måder. Han vil denne gruppe SÅ gerne, at han fx. knuser dem helt vildt meget, holder fast i deres hånd, skubber for at få kontakt osv.
Omvendt har han et fint sprog og har også spurgt pænt, om de vil lege m.v. Det har fyldt en del at de ind i mellem har takket nej til at lege - men det taler han ikke så meget om mere - og jeg tror at han ind i mellem leger fint med dem).

Vores søn og naboens søn har før leget en del og kender hinanden godt. De har altid haft lidt en kamp - sådan hvor de skiftevis er vildt optaget af hinanden - og omvendt også kæmper/skændes. Det kan handle om legetøj de ikke vil dele/låne ud, det er lege der bliver for vilde m.v. I børnehaven har vores søn søgt drengen meget - og det er også omvendt. De er den første de spørger til om morgenen og vil rigtig gerne lege. Men de har virkelig nogle ture og børnehaven kommenterer at de kriges en del, hvilket vi også kan opleve, når de leger hjemme.

Det er naturligvis vildt ærgeligt at de ikke bare leger godt - men jeg tænker lidt, at de kun er 3 år og jo skal lære at lege godt sammen??

Og så tænker du måske, hvorfor jeg skriver, hvis problemet ikke er større:-) Og det gør jeg fordi, jeg gerne vil have dit råd til hvordan vi hjælper dem ud af denne dumme "rytme":-).

Vores søn var indtil for få måneder siden (da han gik i dagpleje) en stille/mere forsigtig dreng. Og jeg tænker at det i børnehaven nu er blevet "Sådan de leger". ALtså at det er blevet en dårlig vane for dem at drille hinanden. Børnehaven kommenterer deres kampe og siger, at de taler meget om at de ikke må drille, slå, bide m.m. Men jeg savner at de siger, hvad de gerne må. Altså at de viser dem nogle gode lege - og ikke bare lader dem lege selv. Men er det sådan de lærer det?
Er det blot en ...

Annonce

... naturlig del af alderen? Siden børnehaven kommenterer det, må det vel være fordi det er mere end hos andre.

Næste problem er også, at vores naboer virker til at være rigtig TRÆT af det. De kommenterer hele tiden deres uenigheder/kampe og jeg er bange for, at de slet ikke ser alt det gode de har sammen. Og jeg synes de leger rigtig godt, når der er en voksen der hjælper dem med at styre det. De siger rent ud, at de ikke rigtig orker at de leger sammen - hvilket jeg synes er ærgeligt. Eller er det godt med en pause fra hinanden?

Min bekymring er at det bliver en strategi/en dårlig vane at de leger sådan sammen - Jeg tænker at det værste vi kan gøre er at lade det skinne igennem at de ikke kan lege godt sammen.

Hvormeget/hvordan skal vi tale med vores søn om det? Når vi siger noget han ikke må (fx. slå) så siger han "Mor - jeg gør det ikke mere". Men han glemmer det jo igen. Han virker meget ærlig og fortæller også hvad han har gjort. Omvendt føler jeg at det i situationen dog hjælper at vejlede og minde ham om hvilke regler der gælder, når man leger.

Hvad gør vi i de situationer der opstår konflikter - hvis de fx. er at de vil brydes og være fysiske. Skal vi "Lukke legen og gå hjem" eller? Er det tydelige grænser eller lokkende guidning/vejledning?

Jeg tænker at de to drenge er lige gode om det - men vores søn har de seneste gange været rigtig uheldig i forhold til vores venner. Uheldig på den måde at han er kommet til at fremstå som "banditten" - uden at han objektivt er værre end deres. Altså der har en par gange været situationer hvor vores søn har fået skylden for en konflikt/leg - som rent faktisk blev startet af den anden, forældrene var der bare ikke da legen/konflikten startede.

Vi har ikke rigtig kunnet få os til at sige "Øhh - det var altså ikke ham der startede" el.lign. :-). Vores søn skelner ikke i sin opførsel, om vi er der eller ikke. Han er snarre værst når vi er der:-). Er det et tegn på at han mangler grænser? Synes virkelig vi forsøger at forklare, guide mv. Og som sidste udvej lukker vi legen. Naboens søn virker til at "gemme" unoder mere til når hans forældre kigger væk. Har du gode råd til hvordan man får talt om konflikterne med vores naboer?

Med venlig hilsen
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to