Brev:
Viljefast eller stædig?
18. maj 2011
Alder:
3 år
Viljefast eller stædig?
Kære Helen,
Så er jeg her igen.
Min skønne datter der bliver 3 år om 2 uger har en jernvilje. Hun blev storesøster til en dejlig lillebror i start feb i år. Hun startede i børnehave som 2 år 9 måneder, som det er her i kommunen. Hun havde en hård start med ondt i ørene og hørenedsættelse svarende til 40 - 50 db. Efter drænanlæggelse og fjernelse af polypper har hun haft det dejligt i børnehaven.
Hun er sprogligt meget stærk og kan spørge og argumentere rigtig meget. Vi svarer som regel på alle hendes mange spørgsmål og uddyber forklaringerne når hun efterspørger det. Det betyder at hendes ordforråd og hendes forståelse af sammenhænge i hverdagen er stor. Hun er et empatisk barn, der ser og hører hvordan vi andre har det, uden dog at føle sig ansvarlig for at tage del i f.eks. at trøste de andre børn.
Hun er et rigtigt udebarn, og kan lege længe alene i haven med trampolinen (under opsyn indefra) rutsjebanen og sandkassen og gyngen. Hun er grovmotorisk rigtig godt med, og finmotorisk vil jeg skyde hun er alderssvarende. Hun leger med børn der er både 4, 5 og 6 år uden problemer og i ligeværdig leg, er interlektuelt bedre med end mange af førskolebørnene - kan alfabetet (kun blokbogstaver), kan tælle til 23. Altså et intelligent barn.
Nu til sagen, hun er så stædig. Både hjemme og i børnehaven. I børnehaven havde hun igår en konflikt med en pædagogmedhjælper omkring et glas mælk. Hun skulle drikke et glas mælk til madpakken, og skulle så blive siddende efter de andre var gået indtil hun havde drukket mælken. Det endte med at hun væltede glasset og slap for at drikke mælken. Vi tænker så på om vi kan tage en snak med børnehaven om at de kampe de vælger er de nødt til at gøre færdige, ellers gør det det endnu sværere for os herhjemme. Vi spurgte om hvordan vores datter havde oplevet det, og hun sagde at det var fordi pædagogmedhjælperen ikke skulle bestemme....
Hvordan griber vi disse magtkampe an? Herhjemme kan vi bruge 2 - 3 timer når vi endelig tager os sammen og vælger en ud(omhyggeligt udvalgt) før vi kan få hende til at gøre som vi beder hende om.
For at få hende til at rydde op efter sig, har jeg været nødt til at smide 3 yndlingssutter i skraldespanden og herefter er hun så overbevist om, at hvis hun smider ting på gulvet og ikke samler op efter sig, så smider jeg det i skraldespanden, så den daglige konflikt er løst - det er jo bare ikke altid vi kan finde på sådanne løsninger. F.eks, vil hun ikke smage på aftensmad! Hvis jeg spørger om hvad hun har lyst til til aftensmad svarer hun, jeg kan jo ikke lide aftensmad mor! Hun er meget med i køkkenet og laver meget mad, og kan stå og sige at det ser lækkert ud - når jeg så spørger om hun vil smage siger hun bare nej! Hvad gør vi? Hvor store krav kan vi stille?
Beklager det blev så langt, men synes det er vigtigt at få et helhedsbillede af den skønne unge.
Hilsen Anne