Brev:
Fuldkommen afmagt
10. maj 2011
Alder:
4 år, 11 mdr.
Fuldkommen afmagt
Kære Helen
Jeg er kørt helt fast (og ned) f.s.v. forsøg på opdragelse af Emilie.
Vi har situationer hvor det kører helt op i en spids og jeg råber (meget højt) fordi hun driver mig helt derud. Bagefter hader jeg selvfølgelig mig selv og tænker hvad kan jeg gøre anderledes for ikke at ende der.
Emilie hører ikke efter, med mindre det lige passer hende.
Får hun et nej slår, sparker og bider hun - hun kan også gøre det uden årsag mere eller mindre ud af det blå kan hun gå fra engel til djævel. Det er fuldstændigt ligegyldigt hvordan jeg reagerer i situationen - hun bliver ved. Hun angriber desideret og vil virkelig skade.
Jeg læser og søger på nettet og i bøger. Intet af de råd jeg finder kan bruges.
- Fjern dig lidt fra barnet og lad hende rase ud = hun løber da bare efter og sparker videre (nu med tilløb)
- Giv barnet et time-out = Nej hun går ikke op på sit værelse, og følges hun derop går hun da bare ned igen
- beslut dig for kun at sige ting en gang og sig det så barnet ved at du mener det = og? - man forudsætter så, at så vil barnet da gøre det - as if! Og hvad gør man så.
- konsekvens = det mest hyppige her i huset. "Hvis vi ikke lige kan tage nattøj på og børste tænder, så er der ingen godnathistorie. Det får hun så ikke og bliver dybt ulykkelig - bare ærgerligt. Men det ændrer intet - samme show næste dag.
Jeg ved ikke hvorfor hun er sådan (udover at jeg sikkert har råbt for meget og at det bare har gjort ondt værre) og jeg aner ikke hvordan jeg ændrer situationen... Og den skal virkelig ændres.
Bortset fra det... :-) Hun lader til i øvrigt at trives, og bortset fra disse ture, har vi faktisk et meget kærligt og tæt forhold. Det er det der gør det så sært...
Hjælp...
Kærlig hilsen - En ulykkelig mor i afmagt