Fuldkommen afmagt

10. maj 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 11 mdr.

Fuldkommen afmagt

Kære Helen

Jeg er kørt helt fast (og ned) f.s.v. forsøg på opdragelse af Emilie.

Vi har situationer hvor det kører helt op i en spids og jeg råber (meget højt) fordi hun driver mig helt derud. Bagefter hader jeg selvfølgelig mig selv og tænker hvad kan jeg gøre anderledes for ikke at ende der.

Emilie hører ikke efter, med mindre det lige passer hende.

Får hun et nej slår, sparker og bider hun - hun kan også gøre det uden årsag mere eller mindre ud af det blå kan hun gå fra engel til djævel. Det er fuldstændigt ligegyldigt hvordan jeg reagerer i situationen - hun bliver ved. Hun angriber desideret og vil virkelig skade.

Jeg læser og søger på nettet og i bøger. Intet af de råd jeg finder kan bruges.

- Fjern dig lidt fra barnet og lad hende rase ud = hun løber da bare efter og sparker videre (nu med tilløb)

- Giv barnet et time-out = Nej hun går ikke op på ...

Annonce

... sit værelse, og følges hun derop går hun da bare ned igen

- beslut dig for kun at sige ting en gang og sig det så barnet ved at du mener det = og? - man forudsætter så, at så vil barnet da gøre det - as if! Og hvad gør man så.

- konsekvens = det mest hyppige her i huset. "Hvis vi ikke lige kan tage nattøj på og børste tænder, så er der ingen godnathistorie. Det får hun så ikke og bliver dybt ulykkelig - bare ærgerligt. Men det ændrer intet - samme show næste dag.

Jeg ved ikke hvorfor hun er sådan (udover at jeg sikkert har råbt for meget og at det bare har gjort ondt værre) og jeg aner ikke hvordan jeg ændrer situationen... Og den skal virkelig ændres.

Bortset fra det... :-) Hun lader til i øvrigt at trives, og bortset fra disse ture, har vi faktisk et meget kærligt og tæt forhold. Det er det der gør det så sært...

Hjælp...

Kærlig hilsen - En ulykkelig mor i afmagt

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor