Hjælp til storebror

26. april 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

Hjælp til storebror

Hej Helen,

Jeg er den heldige mor til 2 dejlige børn, en dreng på 4 år og 3 måneder, og en lille ny på 2 måneder.

Storebror er en frisk, velformulerende, meget stædig og glad dreng. Han har glædet sig meget til at blive storebror, og havde ønsket sig en lillesøster, som han også fik. Vi har en mistanke om at storebror er en meget sensitiv dreng. Han tænker utrolig meget over tingene kan man mærke. Han har helt styr på hvem der er venner med hvem i børnehaven, hvem der slår, hvem der driller osv. Han nægter at lege med børn der slår eller driller andre børn, også selv om det ikke er ham de har været efter. Når han skal sove om aftenen fortæller han ofte om sin dag - hvad de har lavet i børnehaven, hvem der har leget med hvem osv, man kan mærke han reflektere over hverdagen.

Storebrors reaktion da lillesøster endelig kom var umiddelbart en skuffelse, da han havde glædet sig til de skulle lege sammen, og så kunne hun ikke noget alligevel. Han siger hun er sød, men han viser ikke den store interesse for hende. I børnehaven siger de, at han ikke rigtig gider snakke om hende, hvis de spørger hvordan det går med lillesøster. Vi håber og regner med det bliver bedre, når han har vænnet sig lidt mere til hende.

Nu 2 måneder senere er vi lidt i tvivl om han begynder at reagere mere på det at blive storebror, eller om han har en normal adfærd for en 4 årig.

Han er utrolig svær at gøre tilfreds. Min mand og jeg kan ikke gøre noget rigtigt i hans verden. Hvis vi giver han hans Starwars glas, vil han hellere have Barkugan glasset, hvis vi skal have pasta vil han hellere have ris, vi finder ikke ...

Annonce

... det rigtige tøj til ham ect. Han er en rigtig Rasmus modsat. Alt det tror jeg måske er meget normalt for en 4 årig, og han havde i øvrigt også denne adfærd før lillesøster kom. Vi er begyndt at stå mere fast end vi har gjort hidtil, så han får ikke hans vilje med de små ting (mere).

Der hvor vi (jeg) så er i tvivl er, efter lillesøster er kommet, er det altid far der putter om aftenen (før skiftes vi). Det har vi valgt da lillesøster er MEGET vågen om aftenen, og indimellem tager nogle ordentlige skrigture, og da jeg ammer har hun jo brug for mig. Det går også rigtig godt 95% af tiden. Far og storebror har deres helt eget putteritual, med godnat læsning, hyggesnak, og putning. Far bliver ved storebror indtil han sover, for det er han mest tryk ved.

En gang hver 14. dag finder storebror dog ud af at far ikke dur, og han vil have sin mor. Han skriger fra sengen "jeg vil ha min mor". Far siger at det er fordi han er stædig, og ved jeg ikke kan komme - og derfor vil han have mig. Han mener ikke storebror skal bestemme, hvem der skal putte, når vi nu har besluttet at det er far. Jeg er for så vidt enig, men... jeg er jo også bange for at svigte ham, såfremt han virkelig mangler mig. Jeg er i tvivl om han vil have mig, fordi jeg ikke kan komme, eller om det er fordi han savner mig, da han jo nu skal dele mig med lillesøster. Jeg vil jo for alt i verden beholde mit gode forhold til min søn, som altid skal vide jeg er der for ham. Og omvendt skal han også forstå, at søster har brug for jeg er der... og forstå at man ikke altid kan få sin vilje.

Håber du vil komme med dit syn på vores dilemma.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin