Brev:
Legekammerater og aktiviteter
12. april 2011
Alder:
4 år, 8 mdr.
Legekammerater og aktiviteter
Kære Helen
Vi snakker meget herhjemme om hvordan man skaber en tilpas hverdag for Elias. Hvor der både er ro, fordybelse og sociale aktiviteter og gang i den!!
Elias er en sensitiv dreng. Fandt en beskrivelse på hjemmesiden nutidens børn og unge, som gav rigtig meget mening - filosofisk sensitiv Det var børnehaven der gjorde mig opmærksom på den.
Samtidig er han en meget meget social dreng og har altid været det. Han higer konstant efter selskab og nu søger han i stor grad kammerater. Far og mor er ok, men kammerater er bedst og sådan skal det jo være.
Jeg tror at vi er gode til at give Elias mulighed for at være sammen med kammerater og Elias vil gerne have nogen med hjem eller hjem til dem.
Men hvor meget og hvor lidt?
Elias går i vinterhalvåret til gymnastik og svømning og om sommeren er det fodbold. Han elsker det alt sammen og glæder sig hver gang.
Mens jeg var på barsel hentede jeg ofte tidligt og så blev kammeraten hentet ved ved 16-tiden. Det kan jeg ikke længere. Når han leger med nogen i hverdagen er det fra 15-17.30.
I weekender har han også legeaftaler, særligt i de weekender, hvor vi ikke har planer.
Pædagogerne støtte op om legeaftaler og hjælper med at formidle det når jeg henter. Nogen gange føler jeg mig lidt presset. F.eks. sidste uge hvor han skulle svømme mandag og morforældrene skulle hente drengene torsdag, lørdag havde vi en legeaftale. Her fortalte pædagogen at Elias og en anden havde leget rigtig godt og gerne ville lege sammen hjemme hos den ene. Jeg valgte at sige at det måtte vente. Og begge drenge blev sure.
Og da vi kom hjem konstaterede Elias at han da godt kunne have en med hjem, vi skulle jo ikke noget!! og det havde han ret i, men jeg tænkte bare at han og Villads skulle også opleve en eftermiddag uden planer. Men tror faktisk at det ville have været sjovere hvis de havde fået lov at lege.
En pædagog sagde, da jeg luftede mine overvejelser, at mange børn jo bor et sted, hvor man løber ind og ud hos naboens børn og det gør vi jo ikke, hvorfor at lave legeaftaler er rigtig vigtigt.
Jeg priser mig lykkelig for at vi ikke bor sådan et sted, fordi Elias ikke frivilligt vil vælge at lege selv/være selv.
Er glad for at Elias er en social dreng, der er vellidt og har mange kammerater. Men den her afhængighed af altid at have en eller anden synes jeg er svær. Til illustration kan nævnes at Elias ofte reagerer med at sige, når villads skal sove, "nej nej det må han ikke... så har jeg inden at lege med" og det er altså en irriterende lillebror på et år. Et par gange har han faktisk forsøgt at vække ham, fordi han har kedet sig!
Kammerater er vigtige, men hvor meget skal det fylde?
Ser rigtig meget frem til dit svar.