Legekammerater og aktiviteter

12. april 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 8 mdr.

Legekammerater og aktiviteter

Kære Helen

Vi snakker meget herhjemme om hvordan man skaber en tilpas hverdag for Elias. Hvor der både er ro, fordybelse og sociale aktiviteter og gang i den!!

Elias er en sensitiv dreng. Fandt en beskrivelse på hjemmesiden nutidens børn og unge, som gav rigtig meget mening - filosofisk sensitiv Det var børnehaven der gjorde mig opmærksom på den.

Samtidig er han en meget meget social dreng og har altid været det. Han higer konstant efter selskab og nu søger han i stor grad kammerater. Far og mor er ok, men kammerater er bedst og sådan skal det jo være.

Jeg tror at vi er gode til at give Elias mulighed for at være sammen med kammerater og Elias vil gerne have nogen med hjem eller hjem til dem.

Men hvor meget og hvor lidt?

Elias går i vinterhalvåret til gymnastik og svømning og om sommeren er det fodbold. Han elsker det alt sammen og glæder sig hver gang.

Mens jeg var på barsel hentede jeg ofte tidligt og så blev kammeraten hentet ved ved 16-tiden. Det kan jeg ikke længere. Når han leger med nogen i hverdagen er det fra 15-17.30.

I weekender har han også legeaftaler, særligt i de weekender, hvor vi ikke har planer.

Pædagogerne støtte op om legeaftaler og hjælper med at formidle det når jeg henter. Nogen gange føler jeg mig lidt presset. F.eks. sidste uge hvor han skulle svømme mandag og morforældrene skulle hente ...

Annonce

... drengene torsdag, lørdag havde vi en legeaftale. Her fortalte pædagogen at Elias og en anden havde leget rigtig godt og gerne ville lege sammen hjemme hos den ene. Jeg valgte at sige at det måtte vente. Og begge drenge blev sure.

Og da vi kom hjem konstaterede Elias at han da godt kunne have en med hjem, vi skulle jo ikke noget!! og det havde han ret i, men jeg tænkte bare at han og Villads skulle også opleve en eftermiddag uden planer. Men tror faktisk at det ville have været sjovere hvis de havde fået lov at lege.

En pædagog sagde, da jeg luftede mine overvejelser, at mange børn jo bor et sted, hvor man løber ind og ud hos naboens børn og det gør vi jo ikke, hvorfor at lave legeaftaler er rigtig vigtigt.

Jeg priser mig lykkelig for at vi ikke bor sådan et sted, fordi Elias ikke frivilligt vil vælge at lege selv/være selv.

Er glad for at Elias er en social dreng, der er vellidt og har mange kammerater. Men den her afhængighed af altid at have en eller anden synes jeg er svær. Til illustration kan nævnes at Elias ofte reagerer med at sige, når villads skal sove, "nej nej det må han ikke... så har jeg inden at lege med" og det er altså en irriterende lillebror på et år. Et par gange har han faktisk forsøgt at vække ham, fordi han har kedet sig!

Kammerater er vigtige, men hvor meget skal det fylde?

Ser rigtig meget frem til dit svar.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren