Brev:
Min søn slår mig
5. april 2011
Alder:
21 mdr.
Min søn slår mig
Kære Helen
Jeg skriver fordi min ellers så søde og dejlige søn er ved at blive meget voldsom i sin adfærd overfor mig. Det i en sådan grad, at jeg bliver frustreret og føler mig magtesløs.
Et eksempel: jeg tager ham op om morgenen, og vi ligger lidt sammen i vores seng og "vågner" (Ofte er far taget afsted, da han møder tidligt på job). Det foregår som regel ved, at min søn putter sig ind til mig og efterhånden som han bliver mere frisk, begynder han at hoppe lidt rundt i sengen. Pludselig bliver dette til slag i mit ansigt, i maven (som er stor og gravid) eller han "nikker skaller". Jeg siger "nej!", hvilket ikke virker, hvorefter jeg sætter ham fra mig, og så får han et grådanfald.
Men hvad gør jeg så bedst herefter? Jeg er klar over, at den selvstændighedsalder han er i lige nu gør, at han får disse voldsomme anfald, når hans verden ikke arter sig, som han forventer, og jeg forsøger at støtte ham: tager ham op og siger "det er også træls, at du ikke må være så voldsom" el.lign. Men - hvad med selve den voldsomme adfærd? Skal jeg være bekymret eller bare tilskrive den alderen og "kæmpe videre"? Det skal lige siges, at det kun er mig, der oplever det. Ikke hverken hans far eller dagplejeren.
Kærlig hilsen Marlene