Trodsig 3 årig

5. april 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Trodsig 3 årig

Hej Helen,

William er nu blevet 3 år og 3 måneder og hold da op det er en hård tid - for både os forældre, men også for William.

Mit generelle problem består i at Williams far og jeg vist ser helt forskelligt på opdragelse - noget som vi egentlig ikke havde forventet ville ske.

William er (som de fleste 3 årige vist er) grænsesøgende og 'trodsig'.

Fx. vi var ude og gå en tur, William havde sin løbecykel med og vi gik ned til en legeplads tæt på hvor vi bor. William på løbecykel og far og jeg på gå ben. William hører efter og stopper når vi beder ham om det.

Da vi så skal til og hjem, så går det galt. William vil ikke med hjem, men vi 'lokker' med at han kan få lov at kører videre på løbecyklen derhjemme og så går det hjemad.

Men pludselig tager 'fanden' ved ham og han kører den anden vej lige ned mod en større vej. Vi kalder på ham og beder ham vende om, men han gør stikt det modsatte og fortsætter. Far løber efter ham, men fanger ham ikke før han faktisk er ovre vejen (hvor der heldigvis ikke kom nogen biler).
Han tager løbecyklen fra ham og går hjemad med en meget ked dreng i hælene.

Næsten hjemme stopper William og nægter at gå mere. Far mener vi bare skal gå hjem (det er på en sti lige bag vores hus) men jeg vil ikke lade ham af syne for han er tidligere stukket af og jeg er altså bange for han løber ud foran en bil. Så resultatet bliver at far går ned og henter William som igen stikker af ned mod vejen.

William er naturligvis meget sur/vred, men også ked af ...

Annonce

... det over denne her situation. Far reagere med at blive vred og sige William godt kan lade være med at skabe sig og han skal opfører sig ordenligt.

Jeg er naturligvis enig med far i at William skal opfører sig ordenligt, men tænker samtidig han er kun 3 og stadig impulsstyret og hvis hans impuls siger han ikke vil hjem, så vil han ikke hjem - jeg ved godt det er os der bestemmer og det er heller ikke fordi han får lov af mig, men hvor far bliver vred, prøver jeg at få William til at falde til ro og forklare ham at mor og far bliver kede af det og bange, når han løber væk på den måde og fortæller ham jeg godt forstår han ikke vil med hjem, men det skal vi altså nu.

Far mener at vi skal indføre noget mere konsekvens - som fx. ingen fredagsguf hvis man ikke har opført sig ordenligt - jeg spekulere bare over om et barn på 3 år kan koble det sammen - altså at det han gør som er 'forbudt' om søndagen kan 'straffes' om fredagen?

Konsekvensen mht. ovennævnte eksempel er at løbecyklen er sat væk for en periode og så snakker vi om, hvorfor den er sat væk og han siger selv flere gange dagligt, at man ikke må løbe væk og når vi går tur, skal vi holde i hånd.

Men altså - kort spurgt - hvordan tackler vi de her situationer uden at far mener jeg er for eftergivende og uden jeg mener far er for hård - vi er nødt til at have en fælles front 'mod' William for ellers bliver han da først forvirret.

Nøj det blev meget forvirrende, men jeg håber du forstår hvor jeg vil hen.

Hilsen
Williams mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor