Irettesættelse og konsekvens

12. marts 2011

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Irettesættelse og konsekvens

Kære Helen

Vi har også lige et spørgsmål om irettesættelse og konsekvens.

Kort spurgt:

1) Hvor meget forstår et barn på 20 måneder, når man siger "NEJ" at det så rent faktisk betyder nej?

2) Hvor meget forstår han mht. konsekvens, f.eks. hvis han kaster med tingene og man så tager tingene fra ham, så er det fordi han kastede med dem at vi tog dem fra ham eller som i nedenstående eksempel med mælken/maden?

Xander har de sidste par dage hældt mælk ud på bordet når vi har siddet ved bordet og vi synes selv, at vi tydeligt har meddelt når han har gjort det, at det ikke er i orden ikke at hælde mælk ud på bordet med "NEJ" og "man må ikke hælde mælk ud på bordet" når han har gjort det. Vi kunne aldrig drømme om at tage fat i ham, men markerer tydeligt med tonefaldet - synes vi selv!

Når vi har tørret det op og har siddet lidt og spist videre, så har han ville have mælk igen og det har han selvfølgelig fået, for han kunne jo være tørstig og hvis han så har ...

Annonce

... gjort det samme igen, så har vi igen sagt "NEJ" og "det må man ikke osv." og så har vi enten fjernet mælken og sagt "slut med med mælk lige nu" eller hvis det er fordi han har siddet og leget med maden altså "kastet" og grisset med den og ikke virket interesseret, så har vi fjernet maden og nogle gange sat ham ned på gulvet og sagt "så er du vist færdig med at spise" eller lignende.

Nogle gange accepterer han det og andre gange bliver han sur/ked af det, nok afhængig af hvor træt han er.
Forstår han hvorfor han bliver sat ned på gulvet eller hvorfor mælken bliver fjernet?

Hvordan er det i det hele taget med irettesættelse og konsekvens - forstår en 20 mdr. gammel dreng det og hvad kan man forvente at han forstår?

Og hvordan er det i det hele taget med det der med gråd for at opnå noget - hvornår skal man bøje sig og hvornår skal man stå fast - hvor meget kan man forklare, at "det må du ikke fordi....."?

Mange hilsner,
Xander spørgelystne forældre ;)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år