Brev:
Irettesættelse og konsekvens
12. marts 2011
Alder:
20 mdr.
Irettesættelse og konsekvens
Kære Helen
Vi har også lige et spørgsmål om irettesættelse og konsekvens.
Kort spurgt:
1) Hvor meget forstår et barn på 20 måneder, når man siger "NEJ" at det så rent faktisk betyder nej?
2) Hvor meget forstår han mht. konsekvens, f.eks. hvis han kaster med tingene og man så tager tingene fra ham, så er det fordi han kastede med dem at vi tog dem fra ham eller som i nedenstående eksempel med mælken/maden?
Xander har de sidste par dage hældt mælk ud på bordet når vi har siddet ved bordet og vi synes selv, at vi tydeligt har meddelt når han har gjort det, at det ikke er i orden ikke at hælde mælk ud på bordet med "NEJ" og "man må ikke hælde mælk ud på bordet" når han har gjort det. Vi kunne aldrig drømme om at tage fat i ham, men markerer tydeligt med tonefaldet - synes vi selv!
Når vi har tørret det op og har siddet lidt og spist videre, så har han ville have mælk igen og det har han selvfølgelig fået, for han kunne jo være tørstig og hvis han så har gjort det samme igen, så har vi igen sagt "NEJ" og "det må man ikke osv." og så har vi enten fjernet mælken og sagt "slut med med mælk lige nu" eller hvis det er fordi han har siddet og leget med maden altså "kastet" og grisset med den og ikke virket interesseret, så har vi fjernet maden og nogle gange sat ham ned på gulvet og sagt "så er du vist færdig med at spise" eller lignende.
Nogle gange accepterer han det og andre gange bliver han sur/ked af det, nok afhængig af hvor træt han er.
Forstår han hvorfor han bliver sat ned på gulvet eller hvorfor mælken bliver fjernet?
Hvordan er det i det hele taget med irettesættelse og konsekvens - forstår en 20 mdr. gammel dreng det og hvad kan man forvente at han forstår?
Og hvordan er det i det hele taget med det der med gråd for at opnå noget - hvornår skal man bøje sig og hvornår skal man stå fast - hvor meget kan man forklare, at "det må du ikke fordi....."?
Mange hilsner,
Xander spørgelystne forældre ;)