Brev:
Snart 2 år
23. januar 2011
Alder:
23 mdr.
Snart 2 år
Hej igen Helen.
Har næsten lige skrevet til dig vedr. tandbørstning, men synes desværre ikke rigtig det virker. Hun har både elektrisk tandbørste og en der blinker så længe man skal børste og en med rangle og vælger selv men hun vil kun selv børste.
Har forsøgt med at vi kunne hjælpes, men hun er virkelig i "kan-selv" alderen og jeg kan slet ikke få lov til at røre den tandbørste uden hun flipper helt ud. Og lige nu er der to muligheder, droppe det eller holde hende?? Skal jeg lade hende børste selv i en periode eller?
Vi har skiftet sted at børste og prøvet med spejl og at hun børster på os, men når vi når til vi, mest mig, skal røre tandbørsten går det helt galt... Hvad gør jeg herfra? Hendes far kan komme lidt tættere på. Er faktisk i tvivl om der er kindtænder på vej, så hun er lidt øm i munden? Det skal siges at ja, det har stået på længe, men enkelte dage er der ingen problemer overhovedet, der må vi godt børste...
Synes det er en hård alder lige nu og vil så gerne tackle og imødekomme hende som hun har brug for. De sidste morgener har hun som sædvanlig selv valgt hvad hun vil spise, kravlet op på trip-trap-stolen og i det vi skubber stolen ind går hun helt agurk. Sur og ked af det og vil intet. Vi må ikke gå, vi må ikke være der, vi må ikke hjælpe, hun vil ikke selv, Ved simpelthen ikke hvad det er? Men tror hun er meget frustreret over et eller andet og vi forsøger at trøste, men når hun stritter imod lader vi hende gå og sige vi er her og forsøger også at aflede..
Vi har en lille god hund... Når hun kører med sin dukkevogn, klapvogn, dukkens cykel og den slags, så kører hun målrettet efter hunden, og siger også "efter Gaga" (efter Clara som hunden hedder) og så skraldgriner hun. Vi forsøger at aflede, men hun er også blevet sat på plads MANGE gange for det må hun bare ikke!!! Og så plejer vi til sidst at sætte tingen udenfor. Og når vi siger du må ikke køre efter Clara, hvad sker der så. Så siger hun selv: udenfor.. Hun ved det godt, men det har stået på så længe. Har du en idé eller må vi simpelthen fjerne alle "køretøjer" en periode?
Hun elsker at tegne, men desværre mest på bordet, sig selv og skabene... Bandit... Er hun for lille til det så hun kun kan ha tusser når vi sidder og tegner med?
Så er der de sutter der... Hun har perioder hvor hun vil ha den hele tiden og vi har egentlig aldrig nægtet hende dem. Sidste periode var da vi fik lillebror hvor vi synes det var ganske naturligt, men hvor længe skal vi se gennem fingre med det? Tænker hvad man an forvente af alderen og også tænker jeg på tænderne...
Synes vi gør alt hvad vi kan for at være der for hende hele tiden og har været meget opmærksomme i forbindelse med hun blev storesøster. Hun har også bare taget ham i hjertet og er rigtig god ved ham, men samtidig er man konstant bange for om hun føler sig svigtet og derfor unoderne, men samtidig hører det vel også til alderen. Synes det er lidt svært med grænserne fordi der bare ville være enormt mange konflikter hvis vi tog det hele hver dag. Altså vi vælger lidt kampene med omhu og ser gennem fingrer med det der ikke lige er så vigtigt nu og her.
Hun spiser næsten ikke for tiden, men er en stor robust pige som har haft de perioder nu og da og vi presser hende aldrig til at spise, men siger f.eks nej til hun må sidde og spise kun fetaost hvis hun ikke rører noget andet, altså så siger vi hun lige skal spise en gulerod så kan hun få mere feta, er det dumt at forhandle sådan? Synes jo bare ikke hun skal spise sig mæt i dem kun... Når hun ikke vil ha mad laver vi ikke sær-retter, men tilbyder altid en skive rugbrød som hun tit vil ha og hvis hun slet ikke spiser får hun en banan og lidt mælk inden hun kommer i seng.
Hun har haft nogle nætter hvor hun drømmer meget, mon det bare hænger sammen med de udfordringer der er om dagen? En svær periode vi bare skal igennem?
Overordnet er hun en dejlig, glad og bestemt pige der ved hvad hun vil og har nemt til latter og er generelt ikke særlig pivet og hun fortjener sådan at få den støtte hun har behov for.
Undskyld det blev så langt, men man vil jo give det bedst mulige indblik i hvad det er for nogle ting vi står overfor.
Kærlig hilsen
D.