Brev:
Skrig og skrål - 21 mdr.
14. januar 2011
Alder:
21 mdr.
Skrig og skrål - 21 mdr.
Hej Helen.
Som et lyn fra en klar himmel forvandlede vores lattermilde, tilfredse og charmerende lillesøster sig til en sur, skrigende og brokkende tyran. Det har stået på i ca 14 dage - det føles dog som mere - og trækker tænder ud for hele familien.
Vuggestuen melder, at hun er den "samme" søde, harmoniske og glade pige - altså ingen ændringer. Men helvede starter i det øjeblik vi viser os i vuggestuen. Fra da af og ind til puttetid - handler det om ren overlevelse.
Hun råber og skriger det meste af tiden. Både når hun ikke får sin vilje - men også ud af det blå - stikker hun i et skrig. Disse "ture" varer alt fra 2 til 30 minutter. Hun kan ikke afledes og går i flitsbue, når vi forsøger at holde og trøste hende. Ind imellem virker næsten som om hun er besat :-(
Vi har selvfølgelig tænkt, at det manglende sprog kan være årsagen - men hvorfor lige nu? Det manglende sprog jo været en udfordring i flere måneder. Hun er faktisk også god til at kommunikere på anden vis - og har et ok ordforråd. Men i øjeblikket anvender hun kun et ord - og det er NEJ, NEJ, NEJ, NEJ.
Kære Helen, lov mig at det er en fase, der snart stopper. Savner vores pige.
Og metoden, som du ofte anbefaler med at sætte sig i nærheden og sige: "Sååå, rolig skat, du er rigtig vred - og vi er her, når du er klar - Ja den tænder hende blot endnu mere. Så vi lader hende som oftest rase ud for sig selv - uden kommentarer.
Men hold da op hvor trækker det tænder ud - og stakkels storesøster - ved hverken ud eller ind - og vil bare så gerne trøste sin søster. Vi prøver at forklare, at lillesøster har en træls periode, hvor hun tit kan blive vred, fordi hun ikke har noget sprog.
Tålmodigheden er sat på en prøve af format - og ingen af os har lyst til at hente i vuggestuen - og endnu mindre til at være hjemme om eftermiddagen.
Intet har ændret sig herhjemme - altså noget der kunne påvirke hende. Vi forsøger virkelig at rumme disse ekstreme følelser - men hånden på hjertet - ind imellem løber følelserne altså også af med os. Vi er jo også bare mennesker, der bare vil det bedste for vores børn.
Ser frem til lidt feedback - opmuntring :-)
Med venlig hilsen
mor og far