Skrig og skrål - 21 mdr.

14. januar 2011

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Skrig og skrål - 21 mdr.

Hej Helen.

Som et lyn fra en klar himmel forvandlede vores lattermilde, tilfredse og charmerende lillesøster sig til en sur, skrigende og brokkende tyran. Det har stået på i ca 14 dage - det føles dog som mere - og trækker tænder ud for hele familien.

Vuggestuen melder, at hun er den "samme" søde, harmoniske og glade pige - altså ingen ændringer. Men helvede starter i det øjeblik vi viser os i vuggestuen. Fra da af og ind til puttetid - handler det om ren overlevelse.

Hun råber og skriger det meste af tiden. Både når hun ikke får sin vilje - men også ud af det blå - stikker hun i et skrig. Disse "ture" varer alt fra 2 til 30 minutter. Hun kan ikke afledes og går i flitsbue, når vi forsøger at holde og trøste hende. Ind imellem virker næsten som om hun er besat :-(

Vi har selvfølgelig tænkt, at det manglende sprog kan være årsagen - men hvorfor lige nu? Det manglende sprog jo været en udfordring i flere måneder. Hun er faktisk også god til at kommunikere på anden vis - og har et ok ordforråd. Men i øjeblikket anvender hun kun et ord - og det er NEJ, NEJ, NEJ, ...

Annonce

... NEJ.

Kære Helen, lov mig at det er en fase, der snart stopper. Savner vores pige.

Og metoden, som du ofte anbefaler med at sætte sig i nærheden og sige: "Sååå, rolig skat, du er rigtig vred - og vi er her, når du er klar - Ja den tænder hende blot endnu mere. Så vi lader hende som oftest rase ud for sig selv - uden kommentarer.

Men hold da op hvor trækker det tænder ud - og stakkels storesøster - ved hverken ud eller ind - og vil bare så gerne trøste sin søster. Vi prøver at forklare, at lillesøster har en træls periode, hvor hun tit kan blive vred, fordi hun ikke har noget sprog.

Tålmodigheden er sat på en prøve af format - og ingen af os har lyst til at hente i vuggestuen - og endnu mindre til at være hjemme om eftermiddagen.

Intet har ændret sig herhjemme - altså noget der kunne påvirke hende. Vi forsøger virkelig at rumme disse ekstreme følelser - men hånden på hjertet - ind imellem løber følelserne altså også af med os. Vi er jo også bare mennesker, der bare vil det bedste for vores børn.

Ser frem til lidt feedback - opmuntring :-)

Med venlig hilsen
mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder