Brev:
Følsom og nærtagende dreng
6. januar 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Følsom og nærtagende dreng
Hej Helen
Jeg skriver ang. min store dreng Samuel på ca. 2,5 år. Han blev i maj 2010 storebror og har tacklet det helt fantastisk godt - har lige fra starten være kærlig og interesseret.
Samuel er en følsom dreng, og har altid været det. Han er generelt glad for sin vuggestue. I perioder mere eller mindre glad, men generelt meget glad for sine kammerater og de voksne, og vi har fået at vide at han er meget kærlig mod de andre børn. Dog er han også en enspænder, dvs. han elsker at gå og pusle med nogle ting selv, og er ikke den store selskabsløve.
Han har her de seneste par måneder nærmest udviklet en form for "angst" for at være med i sammenkomster der inkluderer for mange mennesker og for meget ståhej... - hvilket der jo er meget af i vuggestuen/børnehaven, og derfor er det ofte et problem, og han går tit glip af de hyggelige stunder med de andre, da pædagogerne ofte skærmer ham for alt ståhejet.
Samuel reagerer voldsomt på irettesættelse, og min mand og jeg er meget konsekvente og nogle vil måske mene vi er FOR irettesættende, men vi prøver at gøre det med så meget forklaring og hjerte vi kan. Vi føler, at han har brug for en tydelig linje, da han selv er så vekslende i hans følelser, og at vi mener at det er vigtigt at børn lærer at opfører sig ordentligt over for andre, og give plads og rum til andre end dem selv. Men, vi er jo også bange for, at vi kan komme til at blive for faste i vores "vejvisning" at et følsomt barn som Samuel og at han ikke lærer at tro på sig selv og derved bliver usikker på situationer såsom "ståhejet" nede i vuggestuen.
Men hvordan løsner man op? Han prøver utroligt meget grænser af for tiden, er meget obs på alt det han ikke må og er også begyndt at lange ud efter lillebror. - dog ser vi hans nye interesse for lillebror som helt normal, da man jo også må forvente en reaktion på den delte opmærksomhed. Samuel har inden for de sidste uger begyndt at sige, at han ikke vil i vuggestue, at han har ondt i maven, og han reagere nu voldsomt når han blive afleveret i vuggestuen. Vi ringer derefter når han er blevet afleveret for at høre om han er kommet sig, og det er han normalvis altid.
Dog er han gået fra at elske at komme i vuggestue til nu at hade det, have ondt i maven og kalde på os "min mor, min far" når vi går.... det er meget hårdt, og vi er bange for at der er nogle signaler vi overser, og om der er noget essientielt vi glipper i hans udvikling, som kan sende ham på forkert spor.
Jeg skal til at gå til noget musik og rytmik med ham her midt i januar, hvor der også er andre børn på hans alder med deres forældre - det er lige netop sådan noget Samuel bliver frustreret over og ikke vil deltage i normalt, men jeg har valgt at melde os til at alligevel, for netop at prøve at styrke hans lyst til sådan noget + at han får noget alene - tid med sin mor :)... - men, når det nu er noget han reagerer kraftigt på ikke at bryde sig om, er det så forkert af mig, at tvinge ham til sådanne aktiviteter???
Puuuha, et langt brev fra en bekymret mor
På forhånd tak for svaret eller tankerne!