Brev:
Vred 3-årig eller vred mor?
5. januar 2011
Alder:
3 år, 6 mdr.
Vred 3-årig eller vred mor?
Hej Helen!
Har med glæde og grin fulgt med i din brevkasse siden min datter blev født i juni 2007! Min kæreste og jeg bruger den ofte til at konstatere at der er andre forældre der har det ligesom os. Så tak....
Dette brev drejer sig om vores datter på 3 år og 6 måneder. Hun har en lillebror på 1 år som hun er meget glad for og leger godt med! Far er kok med egen restaurant og er i den forbindelse væk flere aftener om ugen.
Hun fungere rigtig godt i børnehaven og leger med alle. Hun er vellidt og social og vi får kun positive tilbagemeldinger fra pædagogerne.
Problemerne er imidlertid som følger:
1)
Hun er pludselig begyndt at sige at mor er sur altid, og altid "ikke er glad for mig". Det brister jo en mors hjerte! Synes selv jeg prøver alt for at fortælle hende hvor dejlig og speciel hun er for mig.
En anden sætning brugt meget; "du skal ikke blive sur på mig" efterfulgt af trampen ind på værelset!
2)
Far dur ikk! Han må ikke give tøj på, lægge i seng, skære mad osv osv. frustrerende og alting skal gøres af mig!!! Hun elsker sin dejlige far og leger vildt og voldsomt med ham, men når der skal laves praktiske ting eller trøstes er det mor, mor, mor....
3)
Kan det passe jeg synes hun svarer igen??? Kan en 3-årig gøre det? Nogen gange kan jeg ane i hendes øjne at hun tester mig..... F.eks. når jeg forklare hende at mor bestemmer i en given situation, fortæller hun ligeså kækt; "at far bestemmer og bror bestemmer, men ikke mor!" Hvis jeg beder hende om hjælp til borddækning; "jeg gider ikke...." Eller; "du skal ikke sige jeg skal gå i bad.... (seng, spise mad osv)
Dette bliver KUN brugt på mor!
4)
Hun siger ikke fra overfor lillebror! tager han hendes ting kalder hun på mig. Grædende...... Jeg har fortalt hende at hun bare skal tage dem igen.... pænt! Men hun gør det ikke.....?
Jeg fornemmer at det er svært for hende at være storesøster i øjeblikket. Især når mor bliver nød til at tage sig af lillebror. Men jeg har aldig ment der var specielt meget jalousi! Det kan selvfølgelig være hendes måde at vise det på......?
Det er nu kommet til det punkt at det fylder alt for meget i hverdagen og jeg har brug for din hjælp! Hvad skal vi gøre hvornår og hvordan!
Ved ikke rigtigt om der er spørgsmål i dette brev....... men hvorom alting er ønsker jeg bare at vide at alt er helt normalt med min elskede, smukke, sjove og fantastiske datter.
Med venlig hilsen
En vred mor?