Vred 3-årig eller vred mor?

5. januar 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Vred 3-årig eller vred mor?

Hej Helen!

Har med glæde og grin fulgt med i din brevkasse siden min datter blev født i juni 2007! Min kæreste og jeg bruger den ofte til at konstatere at der er andre forældre der har det ligesom os. Så tak....

Dette brev drejer sig om vores datter på 3 år og 6 måneder. Hun har en lillebror på 1 år som hun er meget glad for og leger godt med! Far er kok med egen restaurant og er i den forbindelse væk flere aftener om ugen.

Hun fungere rigtig godt i børnehaven og leger med alle. Hun er vellidt og social og vi får kun positive tilbagemeldinger fra pædagogerne.

Problemerne er imidlertid som følger:

1)
Hun er pludselig begyndt at sige at mor er sur altid, og altid "ikke er glad for mig". Det brister jo en mors hjerte! Synes selv jeg prøver alt for at fortælle hende hvor dejlig og speciel hun er for mig.
En anden sætning brugt meget; "du skal ikke blive sur på mig" efterfulgt af trampen ind på værelset!

2)
Far dur ikk! Han må ikke give tøj på, lægge i seng, skære mad osv osv. frustrerende og alting skal gøres af mig!!! Hun elsker sin dejlige far og leger vildt og voldsomt med ham, men når der skal laves praktiske ting eller trøstes er det mor, mor, mor....

3)
Kan det passe jeg ...

Annonce

... synes hun svarer igen??? Kan en 3-årig gøre det? Nogen gange kan jeg ane i hendes øjne at hun tester mig..... F.eks. når jeg forklare hende at mor bestemmer i en given situation, fortæller hun ligeså kækt; "at far bestemmer og bror bestemmer, men ikke mor!" Hvis jeg beder hende om hjælp til borddækning; "jeg gider ikke...." Eller; "du skal ikke sige jeg skal gå i bad.... (seng, spise mad osv)
Dette bliver KUN brugt på mor!

4)
Hun siger ikke fra overfor lillebror! tager han hendes ting kalder hun på mig. Grædende...... Jeg har fortalt hende at hun bare skal tage dem igen.... pænt! Men hun gør det ikke.....?

Jeg fornemmer at det er svært for hende at være storesøster i øjeblikket. Især når mor bliver nød til at tage sig af lillebror. Men jeg har aldig ment der var specielt meget jalousi! Det kan selvfølgelig være hendes måde at vise det på......?

Det er nu kommet til det punkt at det fylder alt for meget i hverdagen og jeg har brug for din hjælp! Hvad skal vi gøre hvornår og hvordan!

Ved ikke rigtigt om der er spørgsmål i dette brev....... men hvorom alting er ønsker jeg bare at vide at alt er helt normalt med min elskede, smukke, sjove og fantastiske datter.

Med venlig hilsen
En vred mor?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet