Sanseintegrationsproblemer?

5. januar 2011

Kategori:
Alder:
4 år

Sanseintegrationsproblemer?

Kære Helen

Godt nytår og tak for dit svar angående Malte. Han stortrives for tiden, og er allerede ligeså stor som hans storebror som 1 årig!

Denne gang har jeg et spørgsmål vedr. storebror, der lige er fyldt 4 år. Han er 6 uger præmatur som Malte, men vi har aldrig haft de helt store problemer. Nu synes jeg dog at se lidt tegn på sanseintegrationsproblemer, eller også er det bare os der "ser spøgelser".

Da han var lille havde vi ofte i sammenhæng med familiefester og andre arrangementer, hvor der er mange mennesker og larm, lidt bøvl med at han ikke følte sig tilpas i situationen. Ville f.eks. ikke sidde med ved bordet og spise, med mindre han sad hos en af os. Hvis vi dog var afsted i flere dage, var han en helt anden dreng på andendagen. Dette har vi altid tolket som at han bare lige skulle vænne sig til nye situationer, og vi har altid haft gavn af at forberede ham på nye ting i god tid.

Det sidste år har vi slet ikke haft bøvl med utilpashed i forbindelse med familiebesøg og større fester med familiemedlemmer han kender. Han kan dog godt få "nok" og så have gavn af en lur eller et hvil væk fra al virakken (og hvem kan ikke det?).

Vi har så lige holdt fødselsdag for børnehaven, hvilket gav anledning til meget gråd og at han måtte spise i et tilstødende lokale, hvorefter han tøede lidt op. Det endte med at han havde en god dag. ...

Annonce

... Han sad med ved bordet hvis han ikke skulle sidde alt for tæt på de andre børn, og blev placeret ved siden af sin bedste ven.

Pædagogerne er altid overraskede når han reagerer på denne måde, og jeg tænker da også over om det har noget at gøre med at børnehave-livet og hjemmelivet blandes sammen og at han har svært ved at tackle det?

En detalje er at vi skal flytte om en måneds tid, så han går fra det utimative landliv til storbyens puls, og skal så også skifte børnehave. Vi vil gerne at de i børnehaven tager hensyn til ham. Det har vi altid oplevet at de har gjort der hvor vi bor nu, men situationen kan jo være en helt anden i den store by.

Vi er meget obs på ham og forsøger at rumme ham og giver ham lov til at gå fra situationen, hvor andre måske vil blive irriterede på ham og synes at han får særbehandling. Vi mener dog at han har et reelt behov for at blive mødt med større rummelighed.

Det skal nævnes at han er en intelligent fyr, snakker som en 5 årig og er generelt rigtig glad og trives... Jeg ved godt at det er svært at vurdere for dig, da du ikke kender ham, men vil du mene at det er sanseintegrationsproblemer vi har med at gøre? Og kan vi på nogen måde gøre det lettere for ham så han ikke på sigt udvikler sig i en forkert retning?
Og hvordan kan vi gøre flytning og børnehaveskift så smertefrit som muligt?

Mange hilsner
Dorte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene