Brev:
Konsekvenser og opdragelse
14. december 2010
Alder:
18 mdr.
Konsekvenser og opdragelse
Hej Helen,
Det er ved at være et stykke tid siden jeg sidst har skrevet til dig. Der er sket meget og min datter vokser godt (dog er hun stadigvæk på den lille side i forhold til andre piger i hendes alder), spiser godt, har rigtig god motorik og balance ifølge en børnefysioterapeut, "snakker" meget og der kommer flere og flere ord vi kan forstå. Hun trives i dagpleje og vi har det godt sammen herhjemme.
Men nu er hun begyndt at slå/skubbe og at ignorere når vi siger at hun skal stoppe det hun er igang med. Det begyndte (tydeligt) da min søster og hendes niece kom på besøg i midten af november. Min niece er 21 måneder gammel (og min datter er nu 18 måneder gammel). Min søster og hendes niece er her fra USA, og de bliver indtil den 20. januar. Det har vi glædet os til, da vi tænkte at kusinerne ville få meget ude af at lege sammen osv.
Men tilgengæld ser vi bare konflikter 90% af tiden. De er lige gode om at slå og skubbe hinanden. Det har vores datter ikke gjort før, men det har min niece.
Jeg ved at der er mange børn der kommer i den periode hvor de prøver at se reaktioner, og de ikke har den sprog for at kunne udtrykke f.eks. at den anden ikke må lege med noget og derfor skubber/slår. Men problemet er bare at min mand og jeg er virkelig i tvivl om hvordan det skal gribes an. Jeg synes selvfølgelig ikke at vi skal råbe ad hende eller sige "nej" eller "stop" hundrede gange. Men hvad kan man gøre i stedet?
Vi er nemlig begge to vokset op med at blive skældt ud, og evt. også fået en klask bagpå og det vil vi overhovedet ikke give videre - men vi mangler inspiration til aldersvarende konsekvenser for at vise hende hvad hun ikke må.
Vi skal fysisk flytte hende væk fra min niece hvis hun ikke skal slå/skubbe igen - for ellers bliver hun ved selv om vi prøver at aflede med noget andet.
Vi håber på et godt råd, da jeg kan mærke at min mand synes det er virkelig irriterende det hun gør og vi er så meget i tvivl om hvordan vi skal gribe det an.
Med venlig hilsen,
Michelle