Lillebror slår storebror

9. december 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Lillebror slår storebror

Hej Helen.

Jeg har to drenge fra januar 06 og august 08. Den mindste slår tit storebror ganske umotiveret. Han skubber ham, slår ham og driller ham ved at smide med hans ting etc.

Storebror er en helt anden type og når han bliver slået af lillebror, reagerer han ved at græde og blive ked af det. Han slår aldrig igen.

Lillebror har virkelig rundsave på albuerne og er en rigtig trumler. Hans sprog er godt, så det er ikke fordi han ikke kan gøre sig forståelig. Jeg synes virkelig det er frustrerende og synd for min store dreng.

Rent psykisk er min store dreng følsom, men dog meget udadvendt. Han er vellidt af alle børn på stuen samt de voksne og han er god i den daglige kommunikation og lege han deltager i. Han tænker meget over tingene, og han er god til at vise sine følelser. Og han kan selvfølgelig ikke forstå hvorfor lillebror slår ham.

Den store er hjælpsom ved lillebror og gør tit ting for ham og hjælper ham ...

Annonce

... med et og andet.

Hvordan skal vi gribe det an, at lillebror slår? Det er kun ham han slår....

Min mand er soldat og er tit meget væk hjemmefra, men sådan har det alle dage været, men måske er det noget af grunden?

Lillebror kan også spørge 30 gange i dagplejen; Mor kommer igen? Det virker som om han er usikker på om jeg kommer. Han trives ellers rigtig godt i det daglige og er vel som de fleste 2 årige.

Vores hverdag er meget forudsigelig. Det er det samme der sker hver dag på samme tidspunkter næsten. Der er ikke sket nogle forandringer i vores liv og jeg skulle mene vores hjem er en tryg base for vores børn. De ved hvor de har os henne og at vi er de samme hver dag.

Vil bare gerne hjælpe min lille dreng med ikke at slå, for det er et træls mønster. Og jeg vil gerne bremse det nu fremfor om nogle år. tror nemlig han bliver den stærkeste af mine to drenge, også psykisk.

På forhånd tak for dit gode svar;o)
Kristine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!