Storesøster i gang med at markere sig

22. november 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Storesøster i gang med at markere sig

Kære Helen.

Så er vores lille spradebasse blevet storesøster og er godt i gang med at markere sig.

Hun er meget kærlig overfor lillebror, men (specielt ift. mig) overfor mor og far, er hun ikke helt nem. Hun har altid været meget temperamentsfuld, energisk og ret hurtig i sin udvikling. Hun har fuldt sprog og forstår alt hvad man siger. I vuggestuen leger hun med de store børn, selvom hun er ret lille i forhold til.

Vi har utrolig mange konflikter med hende. Enten går det ud på at hun vil bestemme om eller hvad hun vil/ vil ikke spise. Tøj på eller ej, osv. altså i det hele taget bare modsat af hvad vi siger. Hun råber af os "NEJ" og kaster sig på gulvet og græder højt. Hvis der er noget der driller hende i en leg med dukke eller puslespil, græder hun også højt. Vi prøver at sige til hende at hun skal spørge os ...

Annonce

... om hjælp, istedet for at begynde at græde med det samme.

Disse ture kan hun tage flere gange i timen. Det er bare så trættende. Vi prøver at lade være med at give hende opmærksomhed når hun "snydegræder" på den måde og når det bliver for meget beder vi hende om at gå ind på sit værelse fordi vi ikke vil høre på den larm, i håb om at hun vil lære at man ikke får noget ud af at græde for at få sin vilje eller opmærksomhed.

Mit spørgsmål går dels på, hvordan vi håndterer dette og får ændret hendes afdærd? Jeg vil også høre dig, om det er normalt at man bliver irriteret på hende? Nogle dage orker jeg hende slet ikke og gruer for kl. 16 hvor hun kommer hjem fra vuggestue. Jeg har mest af alt bare lyst til at sidde med min lille baby i ro og fred - det føler jeg at både han og jeg har brug for.

Mange hilsner fra os :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.