Brev:
Storesøster i gang med at markere sig
22. november 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Storesøster i gang med at markere sig
Kære Helen.
Så er vores lille spradebasse blevet storesøster og er godt i gang med at markere sig.
Hun er meget kærlig overfor lillebror, men (specielt ift. mig) overfor mor og far, er hun ikke helt nem. Hun har altid været meget temperamentsfuld, energisk og ret hurtig i sin udvikling. Hun har fuldt sprog og forstår alt hvad man siger. I vuggestuen leger hun med de store børn, selvom hun er ret lille i forhold til.
Vi har utrolig mange konflikter med hende. Enten går det ud på at hun vil bestemme om eller hvad hun vil/ vil ikke spise. Tøj på eller ej, osv. altså i det hele taget bare modsat af hvad vi siger. Hun råber af os "NEJ" og kaster sig på gulvet og græder højt. Hvis der er noget der driller hende i en leg med dukke eller puslespil, græder hun også højt. Vi prøver at sige til hende at hun skal spørge os om hjælp, istedet for at begynde at græde med det samme.
Disse ture kan hun tage flere gange i timen. Det er bare så trættende. Vi prøver at lade være med at give hende opmærksomhed når hun "snydegræder" på den måde og når det bliver for meget beder vi hende om at gå ind på sit værelse fordi vi ikke vil høre på den larm, i håb om at hun vil lære at man ikke får noget ud af at græde for at få sin vilje eller opmærksomhed.
Mit spørgsmål går dels på, hvordan vi håndterer dette og får ændret hendes afdærd? Jeg vil også høre dig, om det er normalt at man bliver irriteret på hende? Nogle dage orker jeg hende slet ikke og gruer for kl. 16 hvor hun kommer hjem fra vuggestue. Jeg har mest af alt bare lyst til at sidde med min lille baby i ro og fred - det føler jeg at både han og jeg har brug for.
Mange hilsner fra os :)